تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,277,136 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,669,543 |
تأثیر برنامه درسی اجراشده بر خودکارامدی حرفهای دانشجومعلمان مورد مطالعه: دانشجومعلمان رشتههای علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان شهرستان اصفهان | ||
پژوهش در مطالعات برنامه درسی | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 4، شهریور 1402، صفحه 1-21 اصل مقاله (1.64 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/jcdr.2023.3070 | ||
نویسندگان | ||
عاطفه غلامی* 1؛ نعمت الله موسی پور2؛ تقی آقاحسینی3 | ||
1دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان. اصفهان، ایران | ||
2استاد، برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان | ||
3گروه آموزش علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی888-56441تهران،ایران | ||
تاریخ دریافت: 26 خرداد 1402، تاریخ بازنگری: 02 شهریور 1402، تاریخ پذیرش: 20 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
زمینه و اهداف: پژوهش حاضر به منظور تعیین تأثیر برنامه درسی بر خودکارامدی حرفهای دانشجومعلمان رشتههای علوم تربیتی (آموزش ابتدایی، آموزش کودکان استثنائی و راهنمایی و مشاوره تربیتی) دانشگاه فرهنگیان اصفهان و با روش پژوهش توصیفی انجام شده است. روشها: در این پژوهش 241 نفر از دانشجومعلمان که به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدهاند مشارکت نمودهاند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه محقق ساخته دارای روایی صوری و محتوایی و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ 977/0 بوده است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که خودکارامدی حرفهای دانشجومعلمان (001/0p=، 55/6 X=) و ابعاد آن یعنی بعد شناختی (001/0p=، 08/6 X=)، بعد عاطفی (001/0p=، 40/7 X=) و بعد رفتاری (001/0p=، 18/6 X=) بالاتر از حد متوسط (5/5) محقق شده است. میزان خودکارامدی حرفهای طی سالهای تحصیل در دانشگاه فرهنگیان افزایش معنی داری در سطح (001/0p=) داشته است. اما؛ بین میانگین نمرات خودکارامدی از نظر رشته تحصیلی و از نظر جنسیت تفاوت معنی داری وجود ندارد. نتیجه گیری: در نهایت نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد، برنامه های درسی اجرا شده ی دانشگاه فرهنگیان توانسته در حد مقبولی خودکارامدی حرفه ای دانشجومعلمان را در طی چهار سال تحصیل آن ها رشد دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی؛ دانشجومعلم؛ خودکارامدی حرفهای معلمی؛ دانشگاه فرهنگیان؛ مطالعه کمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Impact of Implemented Curriculum on Teachers Professional Self-efficacy Case Study: Student-Teacher Course of Educational Sciences, Isfahan city Farhangian University | ||
نویسندگان [English] | ||
nematollah Musapour2؛ Taghi Agha Hosseini3؛ | ||
2Professor, Curriculum Planning, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Hormozgan University | ||
3Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 222 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 180 |