تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,545 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,660,849 |
اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر مسئله گشایی اجتماعی، قدرت تصمیم گیری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 15، خرداد 1402، صفحه 58-81 اصل مقاله (909.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد کاکی* 1؛ مینو طباطبایی2؛ ظهیر یوسفوند3 | ||
1کارشناسی ارشد، برنامه ریزی درسی، آموزش و پرورش، آبدانان، ایران | ||
2استاد یار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
3کارشناسی ارشد، علوم تربیتی پیش دبستانی و دبستان، آموزش و پرورش، دره شهر، ایران | ||
تاریخ دریافت: 06 فروردین 1402، تاریخ بازنگری: 23 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 21 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر مسئله گشایی اجتماعی، قدرت تصمیم گیری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان است. روش پژوهش روش نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری کلیه شامل دانش آموزان پسر مدارس متوسطه دوره دوم شهر آبدانان بود. نمونه آماری این پژوهش شامل 30 نفر از جامعه آماری خواهد بود،که به دو گروه گواه (15 نفر) و آزمایش (15 نفر) جایگزین شدهاند، روش نمونه گیری پژوهش به شیوه در دسترس انتخاب شد. برنامه آموزش ذهن آگاهی شامل آموزش مهارتهایی است که طی 8 جلسه و به مدت 45 دقیقه برگرفته از پروتکل ( فلیمینگ و کوکووسکی، 2013) به دانش آموزان داده شد و گروه کنترل نیز آموزشی دریافت نکردند. جهت تحلیل دادهها از آزمون واریانس آنکوا و مانکوا استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد: آموزش ذهن آگاهی با توجه به میانگین مسئله گشایی اجتماعی گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب افزایش مسئله گشایی اجتماعی گروه آزمایش شده است و با کنترل پیش آزمون بین گروه آزمایش و گروه گواه از لحاظ قدرت تصمیم گیری تفاوت معنیداری وجود دارد(0/0001>p و 40/52=F). همچنین با کنترل پیش آزمون بین گروه آزمایش و گروه گواه از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد(0/0001>P و 91/21=F). میتوان نتیجه گرفت که آموزش ذهن آگاهی بر مسئله گشایی اجتماعی، قدرت تصمیم گیری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان تاثیر معناداری داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
ذهن آگاهی؛ مسئله گشایی اجتماعی؛ تصمیم گیری؛ عملکرد تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of mindfulness training on social problem-solving, decision-making power and academic performance of students | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Kaki1؛ Minoo Tabatabai2؛ zoheir yousefvand3 | ||
1Master's degree, curriculum planning, education, Abdanan, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran | ||
3Master's degree, Preschool and Elementary Education Sciences, Education, Dareh Shahr, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was the effectiveness of mindfulness training on social problem solving, decision making power and students' academic performance. The research method was quasi-experimental and pre-test and post-test design with a control group. The statistical population of the kidney included the second year high school male students in Abdanan. The statistical sample of this study will include 30 people from the statistical population, who have been replaced by two groups of control (15 people) and experimental (15 people). The research sampling method will be selected in an accessible way. Mindfulness training program includes training These are skills that were given to students in 8 sessions for 45 minutes based on the protocol (Fleming and Kokowski, 2013) and the control group did not receive any training. ANKOVA and MANCOVA variance tests were used to analyze the data. Findings showed: Mindfulness training according to the mean of social problem solving in the experimental group compared to the average of the control group, has increased the social problem solving of the experimental group and with pre-test control between the experimental group and the control group in terms of decision power There is significance (p <0.0001 and F=40.52). Also, with pre-test control, there is a significant difference between the experimental group and the control group in terms of academic performance (p <0.0001 and F=96.21). It can be concluded that mindfulness training has a significant effect on social problem solving, decision making power and students' academic performance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mindfulness, social problem solving, decision making, academic performance | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 148 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 105 |