تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,271,213 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,662,265 |
تحلیل محتوای کتب جامعه شناسی متوسطه دوم بر اساس الگوی ویلیام رومی | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 15، خرداد 1402، صفحه 84-105 اصل مقاله (826.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا رزاقی1؛ زینب کوچکیان* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان البرز، ایران | ||
2دکترای جامعه شناسی فرهنگی | ||
تاریخ دریافت: 09 فروردین 1402، تاریخ بازنگری: 13 اردیبهشت 1402، تاریخ پذیرش: 21 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای متن، تصاویر و خودآزماییهای کتب جامعهشناسی متوسطه دوم جهت تعیین میزان مسئله محوری و درگیری ذهنی این متون بر اساس الگوی ویلیام رومی میباشد. جامعه آماری پژوهش، کتب جامعهشناسی(1)، جامعه-شناسی(2) و جامعهشناسی(3) چاپ سال 1400 میباشد. ابزارگردآوری دادههای این پژوهش شامل فرم تحلیل محتوای محقق ساخته میباشد که بر مبنای الگوی ویلیام رومی تهیه شدهاست. در تحلیل متن، سوالات و تصاویر کتاب جامعهشناسی(1) به ترتیب 1222، 154 و 194 عبارت مورد بررسی قرار گرفت که ضریب درگیری متن 0.122، پرسشها 0.619 و تصاویر0.590 محاسبه گردید. در تحلیل متن، پرسشها و تصاویر کتاب جامعهشناسی(2) به ترتیب 1057، 77 و 212 عبارت مورد بررسی قرار گرفت که ضریب درگیری در هر بخش به ترتیب 0.036، 2.27 و 0.341 مشخص گردید. در تحلیل متن، پرسشها و تصاویر کتاب جامعهشناسی(3)، به ترتیب 1048، 136 و 201 عبارت مورد ارزیابی قرار گرفت که میزان درگیری ذهنی در هر بخش به ترتیب 0.085، 0.250 و 0.477 محاسبه گردید. این نتایج بیانگر غیرفعال بودن، متنِ کتاب جامعهشناسی(1)، متن و تصاویر کتاب جامعهشناسی(2) و متن و پرسشهای کتاب جامعهشناسی(3) میباشد. در ارزیابی کلی از سه کتاب با بررسی 4301 عبارت میزان درگیری ذهنی کل محتوای مورد بررسی 0.122 محاسبه گردید. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که متون کتب جامعهشناسی متوسطه دوم غیرفعال تنظیم شدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ کتب جامعه شناسی متوسطه دوم؛ ضریب درگیری؛ ویلیام رومی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the Content of Sociology Textbooks for Second Grade of High School based on Romey's Model | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad reza razaghi1؛ zeinab kouchakian2 | ||
1BA student of social science education ,Farhangian University,Alborz,Iran | ||
2Ph.D in Cultural Sociology | ||
چکیده [English] | ||
The present study aims at analyzing the text content, images, and self-tests of the Sociology textbooks of the Second Grade of High School in Iran education system in order to determine the central issue and the mental involvement of these texts based on Romey's (1968) model. The statistical population of the study is the following textbooks: Sociology(1), Sociology(2), and Sociology(3) published in 2021. The data were collected using researcher-made content analysis form based on William Romey's model. In the analysis of the texts, the questions, and the images of Sociology(1), 1,222, 154, and 194 terms were analyzed and the engagement rate of the texts, the questions, and the images were 0.122, 0.619, and 0.590, respectively. In the analysis of the text, the questions, and the images of Sociology(2), 1057, 77, and 212 terms were analyzed, and the engagement rate for them were 0.036, 2.27, and 0.341, respectively. Regarding the analysis of the texts, the questions, and the images of Sociology(3), 1,048, 136, and 201 terms were examined and the mental engagement were calculated as 0.085, 0.250 and 0.477, respectively. These results indicated the passivity of the text of Sociology(1), the text and images of Sociology(2), and the text and questions of the Sociology(3). In the overall evaluation of the three textbooks, by examining 4,301 terms, the mental involvement rate of the entire content under investigation was calculated as 0.122. Therefore, it can be concluded that the texts of Sociology textbooks of the tenth grade in Iran are constructed passively. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Content Analysis, Sociology textbooks, engagement rate, William Romey | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 176 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 143 |