تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,274,068 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,895 |
تأثیر آموزش ریاضی با استفاده از کامپیوتر بر منبع کنترل و احساس انسجام در دانش آموزان دختر پایه ششم ناحیه 2 یزد | ||
مطالعات بین رشته ای در آموزش | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 3، مهر 1402، صفحه 49-66 اصل مقاله (443.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ise.2023.14497.1060 | ||
نویسندگان | ||
شهلا حسینی* 1؛ الهه کلانتری2؛ مینو امراللهی3 | ||
1دکتری فلسفه تعلیم و نربیت، مدرس دانشگاه فرهنگیان، یزد، ایران | ||
2کارشناسی ارشد رشته تکنولوژِی آموزشی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی یزد، یزد، ایران | ||
3کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی،دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران،ایران | ||
تاریخ دریافت: 03 مرداد 1402، تاریخ بازنگری: 23 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 27 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر آموزش ریاضی با استفاده از کامپیوتر بر منبع کنترل و احساس انسجام در دانشآموزان دختر پایه ششم ناحیه 2 یزد انجام گرفت. این مطالعه با رویکرد کمّی و به روش نیمه آزمایشی و با بکارگیری طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری متشکل در این پژوهش کلیه ی دانشآموزان دختر پایهی ششم ناحیهی 2 استان یزد بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 40 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش قرار گرفتند. شرکتکنندگان به پرسشنامههای استاندارد منبع کنترل راتر (1966) و احساس انسجام فلنسبورگ (2006) پاسخ دادند. آموزش ریاضی با استفاده از کامپیوتر در طی 8 جلسه 45 دقیقه ای دوروز در هفته به دانشآموزان دختر ارائه شد. ولی گروه گواه هیچگونه مداخله ای را در طول مدت آزمایش دریافت نکرد. در پایان نیز دادههای پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و در سطح معنیداری 01/0 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش ریاضی با استفاده از کامپیوتر (تکنولوژی های آموزشی) بر احساس انسجام، درک پذیری، توانایی مدیریت و معناداری دانشآموزان تأثیر مثبت دارد.همچنین آموزش با استفاده از کامپیوتر موجب درونی شدن منبع کنترل شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ریاضی با استفاده از کامپیوتر؛ منبع کنترل؛ احساس انسجام؛ دانشآموزان؛ تکنولوژی آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The impact of computer-based mathematic instruction on locus of control and sense of coherence among female sixth-grade students in District 2 of Yazd | ||
نویسندگان [English] | ||
Shahla Hosseini1؛ elahe kalantari2؛ Minoo Amrollahi3 | ||
1Teacher in University | ||
3Education teacher of District 2 of Yazd | ||
چکیده [English] | ||
The present study aimed to investigate the impact of computer-based mathematic instruction on locus of control and sense of coherence among female sixth-grade students in District 2 of Yazd. This research was conducted using a quantitative approach and a semi-experimental design, employing a pretest-posttest control group. The target population consisted of all female sixth-grade students in District 2 of Yazd, from which a sample of 40 participants was selected using convenience sampling and randomly assigned to the control and experimental groups. The participants completed the Rotter's Locus of Control Scale (1966) and the Sense of Coherence Scale (2006). Computer-based mathematics instruction was provided to the experimental group for 8 sessions of 45 minutes each, twice a week. However, the control group did not receive any intervention during the course of the experiment. Finally, the research data were analyzed using analysis of covariance at a significant level of 0.01. The results indicated that computer-based mathematics instruction (educational technologies) has a positive impact on sense of coherence, comprehensibility, manageability, and meaningfulness among students. Additionally, computer-based instruction led to internalization of locus of control. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
computer-based mathematic instruction, locus control, sense of coherence, coherence, students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 110 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 111 |