
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,974 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,233 |
اثربخشی مداخله همکاری خانه و مدرسه (FAST) بر خودکارآمدی و استرس والدگری مادران کودکان دارای مشکلات رفتاری برونیشده | ||
پژوهش در آموزش راهنمایی و مشاوره | ||
دوره 1402، شماره 18، شهریور 1402، صفحه 1-21 اصل مقاله (11.44 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سارا نجاتی فر1؛ حسن رحیمی* 2؛ علی آقازیارتی3 | ||
1گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2استادیار، روانشناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
3دکتری، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
مشکلات رفتاری برونیشده کودکان، همواره والدین و مراقبان آنها را با مسائل و مشکلات عدیدهای مواجه میسازد. این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی مداخله همکاری خانه و مدرسه بر خودکارآمدی و استرس والدگری مادران کودکان دارای مشکلات رفتاری برونیشده انجام شد. روش این پژوهش شبهآزمایشی و با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمام مادران کودکان 8 تا 10 سال دارای مشکلات رفتاری برونیشده در شهر اصفهان در سال 1400 بود. پس از اعمال ملاکهای ورود و خروج، 30 نفر از آنها با روش نمونهگیری چندمرحلهای خوشهای تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارش شدند. مداخله همکاری خانه و مدرسه در هشت جلسه 150 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا شد. ابزارهای پژوهش شامل چکلیست رفتاری کودکان (آخنباخ و رسکورلا، 2001)، پرسشنامه خودکارآمدی والدگری (دومکا، 1996) و استرس والدگری (آبیدین، 1995) بود. نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که در گروه آزمایش، خودکارآمدی والدگری (30/10=F و 001/0=P) به شکل معناداری افزایش و استرس والدگری (51/23=F و 001/0=P) کاهش یافته است که حاکی از اثربخشی مداخله همکاری خانه و مدرسه میباشد؛ این اثر در مرحله پیگیری نیز تداوم داشت. بر اساس یافتههای پژوهش، برنامه همکاری خانه و مدرسه به عنوان یک مداخله مؤثر در مشکلات مادران کودکان دارای مشکلات رفتاری برونیشده میتواند مورد توجه قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
همکاری خانه و مدرسه؛ خودکارآمدی؛ استرس والدگری؛ مشکلات رفتاری برونی شده | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Family and Schools Together (FAST) Intervention on Maternal Self-Efficacy and Parental Stress in Children with Externalized Behavioral Problems | ||
نویسندگان [English] | ||
Sara Nejatifar1؛ hasan rahimi2؛ ali aghaziarati3 | ||
1Department of Psychology and Education of Children with Special Needs, University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
2Assistant Professor, Educational Psychology, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
3Ph. D in psychology and education of exceptional children, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, | ||
چکیده [English] | ||
Externalized behavioral problems in children present numerous challenges and difficulties for their parents and caregivers. This research aimed to investigate the effectiveness of the Home-School Collaboration Intervention on maternal self-efficacy and parental stress in children with externalized behavioral problems. The research design employed a quasi-experimental pretest-posttest with a control group. The target population consisted of all mothers of 8-10-year-old children with externalized behavioral problems in Isfahan city in the year 2021. After applying inclusion and exclusion criteria, a sample of 30 participants was selected using multi-stage cluster random sampling and randomly assigned to the experimental group (15 participants) and control group (15 participants). The Home-School Collaboration Intervention was implemented in eight 150-minute sessions for the experimental group. The research instruments consisted of the Child Behavior Checklist (Achenbach & Rescorla, 2001), Parental Self-Efficacy Questionnaire (Dumka, 1996), and Parental Stress Scale (Abidin, 1995). The results of repeated measures ANOVA analysis showed a significant increase in maternal self-efficacy (F = 10.30, p < 0.001) and a significant decrease in parental stress (F= 23.51, p < 0.001) in the experimental group, indicating the effectiveness of the Home-School Collaboration Intervention. These effects were maintained in the follow-up stage. Based on the research findings, the Home-School Collaboration Intervention can be considered an effective intervention for mothers of children with externalized behavioral problems. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Family-School Collaboration, Self-Efficacy, Parental Stress, Externalized Behavioral Problems | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 579 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,779 |