تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,275,715 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,668,388 |
شناسایی شایستگیهای مورد نیاز سرگروه آموزشی از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس ابتدایی شهر مشهد | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقاله 8، دوره 9، شماره 16، مهر 1402، صفحه 212-185 اصل مقاله (1.05 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2023.3114 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه عنایتی زاده* 1؛ داود قرونه* 2 | ||
1کارشناس ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران. | ||
2استادیار گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. (نویسنده مسؤول) | ||
تاریخ دریافت: 23 اسفند 1401، تاریخ بازنگری: 14 شهریور 1402، تاریخ پذیرش: 26 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
توجه به نقش سرگروههای آموزشی بهعنوان یکی از عناصر کلیدی در توسعه و رشد معلمان و شناسایی استعدادها و پتانسیلهای موجود در آنان برای دستیابی به هدفها، از ضروریات انکارناپذیر در نظام آموزشی است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگیهای موردنیاز سرگروه آموزشی از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس ابتدایی شهر مشهد صورتگرفته است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش مورداستفاده پدیدارشناسی بوده است. مشارکتکنندگان شامل آن دسته از معلمان و مدیران آموزشی بودند که نسبت به موضوع شایستگیهای سرگروههای آموزشی آشنایی و تجربه داشته و میتوانستند اطلاعات با ارزشی در اختیار پژوهشگران قرار دهند که با نمونهگیری هدفمند و با روش ملاکمحور انتخاب شدند. دادهها بهوسیله مصاحبه نیمهساختاریافته با 15 معلم ابتدایی و 9 مدیر آموزشی گردآوری شد و بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. اطمینان از اعتبار دادهها از طریق کنترل توسط اعضا صورت گرفت و برای افزایش قابلیت تضمین، تلاش شد تا فرضهای ذهنی پژوهشگر در مراحل گردآوری داده ها اثرگذار نباشد. برای انتقالپذیری یافتهها نیز نقلقولهای مشارکتکنندگان عیناً همانگونه که مطرح شدند، ثبت گردید. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که شایستگیهای سرگروههای آموزشی از دیدگاه معلمان و مدیران ابتدایی شامل 3 مقوله کلی شایستگیهای عمومی (شایستگیهای شخصیتی و شایستگیهای نگرشی)، شایستگیهای مدیریتی (شایستگیهای خودمدیریتی، شایستگیهای مدیریت روابط انسانی، شایستگیهای مدیریت فرایند یاددهی و یادگیری) و شایستگیهای تخصصی و حرفهای (شایستگیهای دانشی و شایستگیهای حرفهای) میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی؛ سرگروههای آموزشی؛ معلمان؛ مدیران مدارس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
IExamining the competences of the head of the educational group from the point of view of teachers and principals of elementary schools in mashhad city | ||
نویسندگان [English] | ||
Fateme Enayatizadeh1؛ Davood Ghorooneh2 | ||
1Master's in Human Resources Education and Improvement, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Iran. enayatezadeh76@gmail.com | ||
2Ferdowsi University of Mashhad | ||
چکیده [English] | ||
Paying attention to the role of educational leaders as one of the key elements in the development of teachers and identifying their talents, abilities and potentials for achieving goals is an undeniable necessity in the education system. The present research has been conducted with the aim of investigating the competencies of the head of the educational group from the point of view of teachers and principals of elementary schools. The approach of the current research is a qualitative approach and the method used is the phenomenological method. The participants included those teachers and educational managers who had knowledge and experience about the subject of the competencies of educational leaders and could provide valuable information to the researchers, who were selected using purposeful sampling and criteria-based method. The data was collected through semi-structured interviews with15 elementary teachers and9 educational managers, and in order to analyze the data, coding was done in three stages open , central , and selective coding. Ensuring the validity of the data was done through control by members and to increase the guaranteeability, efforts were made so that the researcher's mental assumptions are not effective in the stages of data collection. The findings of this research show that the competencies of educational leaders from the point of view of teachers and principals include3 general categories of individual competencies (personality competencies and attitudinal competencies), managerial competencies (self-management competencies, human relations management competencies, teaching process management competencies and learning) and scientific and occupational skills (knowledge skills and professional skills.( | ||
کلیدواژهها [English] | ||
competence, educational groups, teachers, administrators | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 506 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 140 |