تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,269,924 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,660,133 |
تأثیر فناوری واقعیت افزوده بر فرایند یاددهی – یادگیری و پذیرش دانش آموزان در آموزش مجازی درس زیست شناسی | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 شهریور 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2023.3116 | ||
نویسندگان | ||
اعظم غلامی* 1؛ لیلا عراقی سوگلی تپه2 | ||
1گروه زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان تهران | ||
2گروه زیست شناسی، پردیس نسیبه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 27 فروردین 1402، تاریخ بازنگری: 06 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 20 تیر 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تأثیر آموزش مبتنی بر واقعیت افزوده تعاملی بر آموزش زیست شناسی است. ﭘﮋوﻫﺶ به روش نیمه آزﻣﺎﯾﺸﯽ ﺑﺎ طرح ﭘﯿﺶ-ﭘﺲ آزﻣﻮن و آزمون سنجش یادداری انجام شد.از جامعه آماری پژوهش(دانشآموزان دختر پایه یازدهم تجربی شهرستان پاکدشت) نمونه 54 نفری مدرسه شاهد بطور تصادفی به گروه های گواه و آزمایش تقسیم شدند. گروه گواه بصورت سنتی و گروه آزمایش با فناوری مذکور آموزش دیدند. پرسشنامههای پژوهش شامل پرسشنامه سبکهای یادگیری کلب و محقق ساخته ارزیابی یادگیری و یادداری است. اختلاف پیش و پس آزمون گروهای گواه و آزمایش معنادار بوده و بیشتر بودن میانگین گروه آزمایش نشان دهنده یادگیری بهتر است.اما معنادار نبودن اختلاف پس آزمون-یادداری نشان دهنده یادداری مطالب در هر دو گروه بوده و افت کمتر نمره در گروه آزمایش، تثبیت بیشتر آموختهها را تأیید می کند. تحلیل پرسشنامه های سبکهای یادگیری و محقق ساخته نیز نشان دهنده اثر بخشی روش آموزشی و استقبال دانش آموزان است. | ||
کلیدواژهها | ||
"واقعیت افزوده"؛ "یاددهی"؛ "یادگیری"؛ "زیست شناسی"؛ "آموزش مجازی" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of augmented reality technology on the teaching-learning process and acceptance of students in the virtual education of biology | ||
نویسندگان [English] | ||
azam gholami1؛ liela araghi sogoli tape2 | ||
1department of biology, farhangian university, tehran | ||
2Faculty of science, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In the present study attempts are made to investigate the effect of interactive AR-based education on biology education. The study is actually conducted using a quasi-experimental pre-test-post-test design in which both control and experimental groups are subjected to retention test. A sample of 54 students of Shahed school selected from the population (11th grade female students of experimental sciences in Pakdasht city), were randomly assigned to control and experimental groups. The control the experimental groups was trained traditionally and using the AR technology respectivelly. Research questionnaires include Kolb'd Learning Style Inventory (LSI) and researcher-made learning-retention evaluation questionnaire. In control and experimental groups, the difference between pre-test and post-test scores was significant and the higher mean score of the experimental group distinguished it as the better learning group; However, the non-significance of the difference between posttest and retention test scores indicated acceptable retention in both groups. In addition, a lower drop in the score of the experimental group confirmed the consolidation of learnings in this group. Analysis of Learning Styles Questionnaire also confirmed the effectiveness of the educational method. The results obtained from the researcher-made questionnaire also showed embracement of this method by students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Augmented Reality", "Teaching", "Learning", "Biology", "Virtual Education" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 736 |