تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,277,405 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,669,964 |
تعامل باورها و عواطف در شکل گیری هویت معلم: روایت پژوهی تجربیات زیستۀ یک استاد دانشگاه | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 28، دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 35، شهریور 1402، صفحه 734-707 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.3119 | ||
نویسنده | ||
سعید صفدری* | ||
استادیار گروه زبان انگلیسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران | ||
تاریخ دریافت: 04 مهر 1400، تاریخ بازنگری: 12 آبان 1400، تاریخ پذیرش: 24 اسفند 1400 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به نقش و تعامل باورها و عواطف یک مدرس دانشگاه در تکوین و شکلگیری هویت او پرداخته است. به این منظور، بر پایة رویکرد کیفی با استفاده از روایت پژوهی مبتنی بر زیست نگاری، داده های تحقیق در طی چهار جلسۀ مصاحبة شفاهی گردآوری شد. برای تحلیل داده ها، با پیروی از اصول روایت پژوهی، روایت های بهدستآمده با مشارکت مصاحبهشونده بر پایۀ سه عنصر زمان، مکان، و تعاملات، بازگویی و بازسرایی شد تا سرانجام روایتهای پراکنده به صورت یک روایت منسجم با رعایت تسلسل زمانی و تاریخی در یک بافت معنادار اجتماعی رویدادها تدوین شد. روایت نهایی سیر تحولات باورها و عواطف معلم از کودکی تا دورۀ اشتغال به عنوان استاد دانشگاه را نشان میدهد و مهمتر از آن، تعامل میان باورها، عواطف و هویت معلم را نیز آشکار میکند. تحلیل روایت نهایی نشان داد فضای فرهنگی و اجتماعی خانواده و نیز عملکرد معلمان در مقاطع مختلف سازندگان اصلی باورهای این استاد دربارۀ حرفۀ معلمی و تدریس بودهاند. همچنین، مشخص شد عواطف مثبت و منفی که او به عنوان یک معلم تجربه کرده است، به طور مؤثری باورهای او را تحکیم کرده یا تغییر دادهاند. هویت معلم نیز به عنوان مفهومی پویا و متغیر تحت تأثیر تعاملات میان باورها و عواطف، و البته عوامل دیگر، دستخوش تغییر می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
استاد دانشگاه؛ باورها؛ تحلیل روایت؛ عواطف؛ هویت معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Interaction of Beliefs and Emotions in Shaping Teacher Identity: A Narrative Enquiry of a University Lecturer’s Lived Experiences | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeed Safdari | ||
Assistant Professor, Department of English, Chalous Branch, Islamic Azad University, Chalous, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study deals with the role and interaction of a university teacher’s beliefs and emotions in development and formation of his identity. To this end, following the qualitative approach and using narrative research based on biography, the research data were collected through oral interviews within four sessions. To analyze the data, according to the principles of narrative enquiry, the collected stories were retold and restoried on the basis of time, place, and interactions until dispersed stories were made into a coherent and chronological narrative in a socially meaningful context. The final narrative shows the trajectory of the teacher’s beliefs and emotions development since childhood through his work as a faculty member. More importantly, the interactions between beliefs, emotions and identity are revealed. Analysis of the narrative indicates that cultural and social atmosphere of the family alongside his teachers’ performances were the major sources of his beliefs about teaching. Moreover, it was demonstrated that positive and negative emotions that he has experienced as a teacher, effectively consolidated or modified his beliefs. Teacher identity, as a dynamic and changing concept, is similarly affected and changed by interactions of beliefs and emotions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Beliefs, Emotions, Narrative inquiry, Teacher identity, University lecturer | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 331 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 203 |