تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,269,437 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,659,297 |
بررسی مقایسه ای میزان انگیزش شغلی معلمان مقطع ابتدایی و متوسطه در جهت رشد و توسعه معلمان در منطقه موسیان استان ایلام | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 28، شهریور 1402، صفحه 103-89 اصل مقاله (462.45 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی میرزایی* 1؛ رحیم ایمانی2؛ کیوان صالحی3؛ مرضیه دهقانی3؛ مریم بهنودی4 | ||
1کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی دانشگاه تهران، آموزگار دبستان رودکی، اداره آموزش و پرورش منطقه موسیان، استان ایلام، ایران | ||
2کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه تهران، مدیر دبیرستان ابوریحان بیرونی، اداره آموزش و پرورش منطقه موسیان، استان ایلام، ایران | ||
3دانشیار، گروه روشها و برنامه های درسی و آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
4دکتری تخصصی، رشته تعلیم و تربیت، توکیو، ژاپن | ||
تاریخ دریافت: 25 خرداد 1402، تاریخ بازنگری: 21 خرداد 1402، تاریخ پذیرش: 08 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
انگیزه، به عنوان موتور محرک انسان، مهم ترین عاملی است که شناسایی آن می تواند در شناسایی، حمایت، توسعه و هدایت نیروی انسانی، ایفای نقش کند. اهمیت انگیزش شغلی برای معلمان به عنوان شریفترین و مهم ترین رسته شغلی در جامعه و انسان سازان آینده، از یک سو و فقدان شناخت کافی از عوامل مؤثر بر ارتقای انگیزش و توسعه شغلی آنها از سوی دیگر، مسئله اصلی پژوهش حاضر به شمار می رود. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان انگیزش معلمان در مدارس ابتدایی چند پایه منطقه موسیان و در مقایسه با معلمان مقطع متوسطه و رابطه آن با عملکرد و توسعه حرفه ای شان انجام شده است. بدین منظور با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که روایی سازه آن از طریق تحلیل عاملی تأییدی مورد بررسی و تأیید شد، به سرشماری معلمان پرداخته شد و در نهایت، از بین 400 پرسشنامه توزیع شده 310 پرسشنامه برگشت داده شد و مبنای تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد انگیزه شغلی، در اکثر معلمان هم در مدارس ابتدایی چندپایه و هم متوسطه ناچیز و پایین است. بررسی روابط بین عوامل انگیزه شغلی و متغیرهای جمعیت شناختی نظیر جنسیت، مدرک تحصیلی و سابقه تدریس، نشان از نبود رابطه معنادار بین این متغیرها است. بنابراین، ناکافی بودن انگیزه شغلی، در اکثر معلمان مدارس چندپایه ابتدایی و هم چنین متوسطه با انواع سطوح مدارک تحصیلی، جنسیت، سابقه ها و مقاطع متفاوت شغلی مشاهده می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزش شغلی؛ آموزش و پرورش؛ عملکرد شغلی؛ معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of the Job Motivation of Primary and Secondary Teachers in the Direction of Teacher Growth and Development in Musiyan Region, Ilam Province | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehdi Mirzaei1؛ Ranim Emani2؛ Keyvan Salehi3؛ Marzieh Dehghani3؛ Maryam Behnoodi4 | ||
1M.A. in Educational Planning, Tehran University, Teacher at Roudaki Elementary School, Department of Education, Musian Region, Ilam Province, Iran | ||
2M.A. in Educational Research, Tehran University, Principal of Aburihan Biruni High School, Musian District Education Department, Ilam Province, Iran | ||
3Assistant Professor, department of Methods and Curriculum and Instruction, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
4. Ph.D. in education and curriculum, Tokyo, Japan | ||
چکیده [English] | ||
Motivation is the main driving factor for human motivation that can play a role in identifying, supporting, growing, developing and directing human power. The most important job for teachers as Sharif, the most important job in the society and human builders of the future, on the one hand, and the lack of sufficient knowledge of research factors to promote their motivation and career development, on the other hand, is the main issue of the present issue. The present study was conducted with the aim of investigating the level of motivation of teachers in multi-grade elementary schools in Musian region and comparing it with secondary level teachers and its relationship with their performance and professional development. For this purpose, using a researcher-made questionnaire, whose construct validity was checked and confirmed through confirmatory factor analysis, a census of teachers was conducted, and finally, out of 400 distributed questionnaires, 310 questionnaires were returned and became the basis of the analysis. The results showed that job motivation is insignificant and low in the majority of teachers in both primary and secondary schools. Examining the relationship between job motivation factors and demographic variables such as gender, educational qualification and teaching experience shows that there is no significant relationship between these variables. Therefore, the inadequacy of career motivation is observed in the majority of primary and secondary school teachers with various levels of educational qualifications, gender, backgrounds and different career stages. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, Job motivation, Job performance, Teachers | ||
مراجع | ||
پیاژه، ژان. ) 1367 (. روانشناسی و دانش آموزش و پرور . ش ترجمه علی محمدکاردان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. خدایاری فرد، محمد؛ همکاران. ( 1388 (. سنجش میزان رضایت شغلی کارکنان و رضایت مشتریان بانک صادرات ایران و ارائه الگوی مداخله روانشناختی به منظور ارتقای آن. روانشناسی و علوم تربیتی، 39 ( 2 ،) 78 - 64 . سیدمصطفائی، سیدعلی. ) 1373 (. بررسی انگیزههای شغلی دانشجومعلمان مراکز تربیت معلم ارومیه. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران. مقیمی، سیدمحمد ) 1377 (. سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی . تهران: نشرنرمه. میرکمالی، سیدمحمد؛ نارنجی ثانی، فاطمه ) 1387 (. بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی بین اعضای هیئت علمی دانشگاههای تهران و صنعتی شریف. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 14 ،101 - 71 .
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 341 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 185 |