تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,434 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,660,724 |
بررسی انعکاس مطالب مربوط به سیره معصومین(ع) در کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره اول آموزش متوسطه | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 16، شهریور 1402، صفحه 1-16 اصل مقاله (473.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
راحله محمدباقر* | ||
استادیار گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 14 اردیبهشت 1402، تاریخ بازنگری: 24 شهریور 1402، تاریخ پذیرش: 05 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
توجه به سیره پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع)، در کتابهای درسی نظام آموزش رسمی کشور، بستری مناسب برای تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان و زمینهسازی و انتقال آموزههای دینی و اخلاقی به شمار میرود. در نوشته حاضر؛ با استفاده از روشهای کمی و فراوانیسنجی به بررسی میزان انعکاس دادههای مربوط به سیره در کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره اول آموزش متوسطه، سال تحصیلی 1402- 1401 پرداخته شده است. جامعه آماری شامل کتابهای مطالعات اجتماعی پایه هفتم تا نهم بوده است که با توجه به ماهیت موضوع، نمونهگیری انجام نشده و همه جامعه آماری بررسی شده است. ابزار جمعآوری دادهها فهرست وارسی است. در این تحقیق میزان فراوانی دادهها، ارجاعات و نوع مطالب مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش بیانگر آن بود که بیشتر مطالب مرتبط با سیره «دارای منبع» بودهاند. همچنین در نوع مطالب، غلبه با «دیگر اشکال روایت» بوده است و «روایت داستانی» با وجود ظرفیت آموزشی زیاد، کمتر مورد استفاده قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
سیره معصومین(ع)؛ نوع مطالب؛ ارجاعات؛ مطالعات اجتماعی؛ دوره اول آموزش متوسطه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the reflection of the contents related to the life of Masoomin (PBUH)In the social studies textbook of the first period of secondary education | ||
نویسندگان [English] | ||
Raheleh Mohammadbagher | ||
Assistant Professor, Department of Islamic Education, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Paying attention to the life of the Prophet (PBUH) and the Imams of the Infallible Imams (PBUH) in the textbooks of the country's official education system is considered a suitable bed for the education of children and teenagers and the setting and transmission of religious and moral teachings. The present article tries; Using quantitative and frequency measurement methods, investigate the amount of reflection of the data related to life in the social studies textbook of the first period of secondary education, academic year 1402-1401. The statistical population included seventh to ninth grade social studies books, and due to the nature of the subject, sampling was not done and all the statistical population was examined. The data collection tool is a checklist. In this research, the frequency of data, type of narration and references were investigated. The findings of the research indicated that most of the contents related to life in the social studies books of the first period of secondary education were "sourced". Also, in the type of content, "other forms of narration" have prevailed, and "narrative" has been used less despite its great educational capacity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sirah Masoomin (PBUH), narrations, references, social studies, first period of secondary education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 208 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 61 |