تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,844 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,661,415 |
تجربۀ زیستۀ معلمان از دورههای آموزش ضمن خدمت: یک مطالعة پدیدارشناسانه | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقاله 3، دوره 9، شماره 16، مهر 1402، صفحه 82-51 اصل مقاله (996 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2023.3136 | ||
نویسندگان | ||
سیروس منصوری* 1؛ رحیم مرادی2 | ||
1عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه اراک | ||
2دانشگاه اراک | ||
تاریخ دریافت: 31 تیر 1402، تاریخ بازنگری: 27 شهریور 1402، تاریخ پذیرش: 07 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مطالعة تجربۀ زیستۀ معلمان از دورههای آموزش ضمن خدمت صورت گرفت. روش پژوهش، کیفی و رویکرد مورداستفاده، پدیدارشناسی بود. مشارکتکنندگان بالقوه پژوهش کلیه شرکتکنندگان دورههای آموزشی ضمن خدمت بود که با روش نمونهگیری هدفمند از نوع موارد مطلوب و بر اساس قاعده اشباع نظری 21 نفر از آنها انتخاب شدند. بدین معنی که دادهها با 21 نفر به اشباع نظری رسید. دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته به دست آمد و با تکنیک تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که تجربة معلمان از دورههای آموزش ضمن خدمت معلمان در قالب 66 مضمون پایه و 10 مضمون سازماندهنده تعریف میشوند. مضامین اصلی سازماندهنده پژوهش شامل بیتوجهی به نیازسنجی آموزشی در طراحی دورههای آموزشی، عدم وجود بسترهای فنی و قانونی مناسب آموزشهای ضمن خدمت، عدم وجود بسترهای مدیریتی و ساختاری موردنیاز، عدم امکان ارزشیابیهای واقعی، مدرکگرایی و بازاری شدن آموزشهای ضمن خدمت، عدم وجود محتوای تخصصی و باکیفیت، ضعف تعامل در فرایند آموزش، تسهیل حضور در دورهها، توجه به یادگیری فردی، کاهش هزینههای فردی و سازمانی میشود؛ بنابراین بر اساس نتایج پژوهش با نیازسنجی دقیق آموزشهای ضمن خدمت، ارتقای تعامل بین مدرس و معلمان، و ایجاد بسترهای فنی و مدیریتی لازم میتوان کیفیت آموزشهای ضمن خدمت را افزایش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ضمن خدمت؛ فرصتها و تهدیدها؛ پدیدارشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Lived experience of teachers in in-service training courses: a phenomenological study | ||
نویسندگان [English] | ||
Sirus Mansoori1؛ rahim moradi2 | ||
1Department of education, Arak University | ||
2arak university | ||
چکیده [English] | ||
The present research was conducted with the aim of studying the lived experience of teachers from in-service courses. The research method was qualitative and the strategy used was phenomenology. The potential participants of the research were all the participants of the in-service courses, 21 of them were selected by the purposeful sampling method based on the rule of theoretical saturation. This means that the data reached theoretical saturation with 21 people. The data was obtained through semi-structured interviews and analyzed with thematic analysis technique. The results of the research showed that teachers experience from in-service courses are defined in 66 basic themes and 10 organizing themes. The main themes of the organizer of the research include neglecting educational needs assessment in the design of courses, the lack of technical and legal contexts suitable for in-service training, the lack of required managerial and structural contexts, and the impossibility of real evaluations. certification and marketization of in-service training, lack of specialized and quality content, weak interaction in the training process, facilitating attendance in courses, paying attention to individual learning, reducing individual and organizational costs. Therefore, based on the results of the research, the quality of in-service training can be increased by accurately assessing the needs of in-service training, improving the interaction between lecturers and teachers, and creating the necessary technical and management platforms. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
in-service training, opportunities and threats, phenomenology | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 617 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 259 |