تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,269,292 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,658,767 |
شناسایی باورهای دانشآموزان پایۀ ششم درباره حل مسئلۀ ریاضی با استفاده از استعارهها | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 مهر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2023.3150 | ||
نویسندگان | ||
نرگس یافتیان* 1؛ اسماء نکوئی قهفرخی2 | ||
1گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
2گروه ریاضی ، دانشکده علوم، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
تاریخ دریافت: 12 اردیبهشت 1402، تاریخ بازنگری: 21 شهریور 1402، تاریخ پذیرش: 08 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
عملکرد ریاضی دانشآموزان و باورهای ریاضی آنها بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند. در فرآیند یاددهی- یادگیری ریاضی، باورهای دانشآموزان در حال شکلگیری است. همچنین، زمانی که دانشآموزان، با مسائل چالشبرانگیزتر مواجه میشوند، باورهای آنها دستخوش تغییراتی میگردد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی باورهای دانشآموزان پایۀ ششم ابتدایی درباره حل مسئلۀ ریاضی براساس استعارهها است که به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه آماری، دانشآموزان دختر پایۀ ششم ناحیه2 شهرکرد است که براساس نمونهگیری تصادفی- خوشهای، 30نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامهای شامل دو مسئله و در انتهای هریک از مسئلهها، پرسشی در رابطه با دیدگاه دانشآموزان قرار داشت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمارهای توصیفی و استنباطی استفاده گردید. ابتدا، استعارههای دانشآموزان درباره مسئله1 در 7مقوله و درباره مسئله2 در 4مقوله دستهبندی شدند که نشانگر باورهای مثبت، خنثی یا منفی بودند. از جمله این مقولهها، «قانونمند»، «سودمند» و «آزاردهنده» بود و بیانگر آن است که برخی، حل مسائل ریاضی را نیازمند قوانین و الگوریتمها میدانند و برخی معتقدند که این مسائل در زندگی کاربرد دارند و عدهای نیز، آنها را رنجآور و آزاردهنده توصیف کردند. نتایج نشان داد 7/56 درصد درباره مسئله1 و 3/43 درصد درباره مسئله2، باورهای مثبت یا خنثی دارند. همچنین، 2/52 درصد از افرادی که در حل مسئله1 و 3/33 درصد از افرادی که در حل مسئله2 پاسخ درست دادهاند، استعارههای مثبتی ارائه کردهاند و 7/85 درصد از دانشآموزانی که برای مسئله1 و 1/21 درصد از دانشآموزانی که برای مسئله2، پاسخ نادرست بیان نمودهاند یا بدون پاسخ رها کردهاند، استعارههای منفی ذکر نمودهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
باورها؛ باورها دربارۀ حل مسئلۀ ریاضی؛ استعارهها؛ دانشآموزان پایه ششم | ||
موضوعات | ||
پژوهشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying the beliefs of sixth grade students about solving mathematics problems using metaphors | ||
نویسندگان [English] | ||
Narges Yaftian1؛ Asma Nekuei2 | ||
1Department of Mathematics, - Shahid Rajaee Teacher Training University | ||
2Department of Mathematics. Shahid Rajaee Teacher Training University | ||
چکیده [English] | ||
When students face more challenging problems, their beliefs undergo changes. The purpose of this research is to investigate the beliefs of sixth grade elementary students about solving mathematics problems based on metaphors, which was done using a descriptive-survey method. The statistical population is the sixth grade female students of Shahrekord District 2, 30 of whom were selected based on random-cluster sampling. The research tool was a questionnaire containing two problems and at the end of each problem, there was a question related to the students' point of view. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. First, students' metaphors about problem 1 were categorized into 7 categories and about problem 2 into 4 categories, which indicated positive, neutral or negative beliefs. Among these categories were "lawful", "beneficial" and "annoying" and it shows that some consider solving mathematical problems as requiring laws and algorithms and some believed that these problems are useful in life and some described them as painful and annoying. The results showed that 56.7 percent have positive or neutral beliefs about problem 1 and 43.3 percent about problem 2. Also, 52.2 percent of the students who gave correct responses in problem 1 and 33.3 percent of students who gave correct responses in problem 2 presented positive metaphors and 85.7 percent of the students who answered problem 1 and 21.1 percent of the students who gave an incorrect response for problem 2 or left it nonresponse mentioned negative metaphors. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
beliefs, beliefs about mathematical problem solving, metaphors, sixth grade students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 82 |