| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 493 |
| تعداد مقالات | 3,836 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,620,700 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,701,160 |
.آموزش تاریخ با استفاده از هنرهای نمایشی. | ||
| پژوهش در آموزش تاریخ | ||
| مقاله 2، دوره 4، شماره 2، تیر 1402، صفحه 9-21 اصل مقاله (1.18 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 20.1001.1.28211014.1402.4.2.1.8 | ||
| نویسنده | ||
| حسین محمدی* | ||
| استادیار گروه تاریخ . دانشگده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه خوارزمی | ||
| چکیده | ||
| آموزش تاریخ در همۀ کشورهای دنیا بدون درنظرگرفتن سطح پیشرفت مادی و معنوی، چالش برانگیز بوده و باتوجه به تغییر پرشتاب نسلها ضرورت تغییر روشها الزامی است. درس تاریخ، محتوای کتابهای درسی از مدرسه تا دانشگاه، روشهای تدریس، استفاده از ابزارها و امکانات کمکآموزشی، چگونگی ایجاد انگیزش در دانشآموزان و دانشجویان، تفاوت نگاه معلم و استاد به موضوعات تاریخ با نگاه حاکمیت، بهروزرسانی اطلاعات معلمان و اساتید تاریخ، پرسشهای مهم ذهنی دانشآموزان و دانشجویان و عموم مردم در حیطه تاریخ، و دهها مسئله ریزودرشت دیگر که چالش آموزش تاریخ را بسیار عمیق میکند و این امر در کشورهای چون ایران، بسیار پیچیده و دشوارتر میگردد. هدف مقاله حاضر، بیان چالشها و مشکلات آموزش تاریخ نیست؛ بلکه بیان چگونگی انتقال و آموزش تاریخ به مخاطب به فرض کاهش یا رفع چالشهاست. اصولاً هدف از آموزش تاریخ، انتقال یک پیام به روش درست به مخاطب است که آموزش را عمیق و دائمی سازد. سؤال اصلی این است که چه روشی یا روشهایی میتواند نسل جدید که با فنّاوریهای نوین آشناست، جذب کند. نگارنده باتوجه به تجربه در امر بازیگری و کارگردانی نمایش و همینطور آموزش تاریخ بهعنوان یک معلم دانشگاه، روش هنرهای نمایشی تلفیقی تعزیه و سبک برشتی (روایی) را مؤثر و مفید یافته است. روش تحقیق مقاله توصیفی – تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانهای و تجربۀ نگارنده هست. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش؛ تاریخ؛ هنرهای نمایشی؛ برشت؛ تعزیه | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Teaching history using performing arts | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Hossein Mohammadi | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 312 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 284 |
||