تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,704 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,661,262 |
درآمدی بر روشهای نوین تدریس تاریخ در مدارس کشورهای مختلف . | ||
پژوهش در آموزش تاریخ | ||
دوره 4، شماره 2، تیر 1402، صفحه 80-99 اصل مقاله (967.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
هاشم ملکشاهی* 1؛ سید علاءالدین شاهرخی* 2 | ||
1آموزش و پرورش شهرستان سرباز | ||
2عضو هیات علمی گروه آموزشی تاریخ و باستان شناسی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان | ||
تاریخ دریافت: 13 مهر 1402، تاریخ پذیرش: 13 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
در تدریس تاریخ، دو عامل بر شیوههایی که معلم به کار میبرد حاکم است: نخست: دانشآموز و توانایی محدود او؛ دوم: ماهیت موضوع یا مهارتی که در صدد آموزش آن هستیم. در یک دورۀ طولانی و حتی تا کنون، آموزش این درس در کشور ما، به طور سنتی و عمدتاً به روش سخنرانی و پرسش و پاسخ انجام میگرفته است. هدف این پژوهش، مرور و بررسی روشهای آموزشی مؤثر درس تاریخ در مدارس چند کشور مختلف جهت کاربستِ روشهای جدید در آموزش آن، توسط معلمان داخل کشور بوده است. امروزه، آموزش تاریخ در برخی کشورها تحول اساسی پیدا کرده است و در رویکردهای جدید، موضوعات مختلف و مفاهیم جدیدی ذیل عنوان آموزش تاریخ مطرح شده و روشهای متنوعی نیز برای آموزش آنها ابداع گردیده است. روش پژوهش محور، مراجعه به منابع تاریخی، روش ایفای نقش، استفاده از ICTو بهره گرفتن از تاریخ محلی از جمله مهمترین روشهای فعال و نوین آموزش تاریخ میباشند. پژوهش حاضر، از نوع کاربردی و به روش کتابخانهای و توصیفی انجام شده است | ||
کلیدواژهها | ||
تاریخ؛ آموزش؛ تدریس؛ روشهای نوین تدریس | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 130 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 126 |