تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,275,546 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,668,225 |
مطالعة تطبیقی سیاستگذاری آموزشی در زمینة عوامل و شیوههای جذب و انتخاب معلم در ایران و ژاپن | ||
مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی) | ||
دوره 2، شماره 1، مرداد 1402، صفحه 167-183 اصل مقاله (1.43 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد رضا سلگی* 1؛ محمدجواد سلگی2؛ عاطفه سلطانی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد، آموزش و پرورش، تهران، ایران | ||
3کارشناسی ارشد، آموزش و پرورش، پاکدشت، ایران | ||
تاریخ دریافت: 02 مرداد 1402، تاریخ بازنگری: 26 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 13 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مطالعة تطبیقی سیاستگذاری آموزشی در زمینة عوامل و شیوههای جذب و انتخاب معلم در ایران و ژاپن بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از الگوی بردی که دارای چهار مرحلة توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه است، استفاده شد. جامعة پژوهش شامل کشورهایی است که طی دو دهة اخیر در زمینة نحوة جذب و انتخاب معلم دست به اصلاحاتی زدهاند. به همین دلیل، دو کشور ایران و ژاپن به عنوان نمونة تحقیق بر مبنای نمونهگیری هدفمند به دلیل اولویت قائلشدن به موضوع در زمینة نحوة جذب و انتخاب معلم، براساس اسناد و گزارشها انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق اسناد و مدارک کتابخانهای، مقالات، گزارشهای فصلی و سالیانه برخی سایتهای بینالمللی مانند یونسکو و سایتهای وزارت آموزش و پرورش دو کشور هدف جمعآوری شد. یافتهها نشان داد بیشترین شباهت بین ژاپن و ایران مربوط به پذیرش در آزمون و تعیین صلاحیت برای انتخاب معلم است. یافتة دیگر نشان داد تفاوت اصلی بین دو کشور مورد مطالعه مربوط به برگزاری دورههای عملی در مراکز وابسته به دانشگاه تربیت معلم برای تمرین معلمی و انجام پژوهشهای مربوط به آن و تعیین صلاحیت برای ورود به حرفة معلمی است. نتایج این تحقیق میتواند به برنامهریزان و سیاستگذاران آموزشی در گزینش و جذب و برنامهریزی برای تعیین صلاحیتهای لازم برای ورود به حرفة معلمی کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
ایران؛ تربیت معلم؛ ژاپن؛ مطالعات تطبیقی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of Educational Policy in the Field of Factors and Methods of Teacher Recruitment and Selection in Iran and Japan | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammadreza Solgi1؛ Mohammadjavad Solgi2؛ Atefe Soltani3 | ||
1M.A. Student in Educational Management, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2M.A., Education, Tehran, Iran | ||
3M.A., Education, Pakdasht, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this research is the comparative study of educational policy making in the field of factors and methods of teacher recruitment and selection in Iran and Japan. For data analysis, a model that has four stages of description, interpretation, neighborhood and comparison was used. The research community includes countries that have made reforms in the field of teacher recruitment and selection in the last two decades. For this reason, the two countries of Iran and Japan were selected as research examples based on purposeful sampling due to the priority given to the subject in the field of teacher recruitment and selection, based on documents and reports. Research data through library documents, articles, quarterly and annual reports of some international sites such as UNESCO and ministry sites | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Comparative studies, Iran, Japan, Teacher training | ||
مراجع | ||
آقازاده، احمد (1391). آموزش و پرورش تطبیقی. تهران: انتشارات سمت.
اسلامی، زهرا، حکیمزاده، رضوان، و صبوری، علیاکبر (1397). مطالعة تطبیقی تبیین چارچوبهای سنجش کیفیت پژوهش در نظام آموزش عالی ایران با کشورهای انگلیس، استرالیا، هلند، ایتالیا و هنگکنگ. پژوهش در نظامهای آموزشی، 42، 79-56.
اعزازی، مهری، نوریان، محمد، خسروی بابادی، علی، و نوروزی، داریوش (1397). سنتزپژوهی در مطالعات نظامهای تربیت معلم ایران و جهان. نظریه و عمل در برنامة درسی، 11، 104-67.
الماسی، محمد (1382). آموزش و پرورش تطبیقی. تهران: انتشارات رشد.
بردی حبیبلی، خالق، پورشاهرودی، امیر، و علویفر، مصطفی (1396). مقایسه تطبیقی سیستم تربیت معلم ایران، انگلستان، کرة جنوبی، فرانسه، ژاپن، مالزی، کنفرانس ملی رویکردهای نوین علوم انسانی در قرن 21.
پاسالاری، حامد، عزیزی، نعمتاله، و غلامی، خلیل (1401). بررسی تطبیقی رویکردهای آموزشی و آموزشهای ضمن خدمت در نظام تربیت معلم ایران، فنلاند، انگلستان و ژاپن. مطالعات سیاستگذاری تربیت معلم، 5(1)، 65-35.
درکی، سیمین (1391). بررسی تحلیلی ویژگیهای کنونی نظام تربیت معلم ایران و مقایسة وجوه تفاوت و تشابه آن با دو کشور آلمان و ژاپن. تعلیم و تربیت، 14، 90-81.
ذکاوتی، اعظم، و ملایینژاد، علی (1387). بررسی تطبیقی نظام برنامة درسی تربیت معلم در کشورهای ژاپن. انگلستان مالزی ایران فرانسه. نوآوریهای آموزشی، 26، 62-50.
سلیمانی، توران، متکلم، عظیمه، و نامور، یوسف. (1400). مطالعة تطبیقی معیارهای انتخاب دانشجومعلم در مراکز تربیت معلم کشورهای کرة جنوبی, ژاپن, کانادا، فنلاند و ایران. مطالعات برنامة درسی آموزش عالی، 12(23)، 196-173.
سنگری، محمود، و آخیش، سلمان (1396). بررسی تطبیقی نحوة جذب و آمادهسازی دانشجو در مراکز تربیت معلم کشورهای ژاپن، استرالیا و ایران. نامة آموزش عالی، 10، 49-37.
شعبانی، زهرا (1383). بررسی تطبیقی برنامة تربیت معلم ایران و چند کشور جهان. تعلیم و تربیت، 79، 160-121.
مهرمحمدی، محمود (1394). معلم و تربیت معلم در کرة جنوبی و ایران: نقد و ارزیابی در قالب چند نکته. نخستین همایش تربیت معلم، پردیس نسیبه.
مهدوی هزاوه، منصوره، ملکی، حسن، مهرمحمدی، محمود، و عباسپور، عباس (1395). بررسی تطبیقی نظام برنامة درسی مبتنی بر شایستگیها در برنامة تربیت معلم دورة ابتدایی کشورهای مالزی، هندوستان و ایران. مطالعات برنامة درسی ایران، 41، 61-23. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 224 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 94 |