تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,268,319 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,874 |
بررسی تحلیل محتواهای صورت گرفته بر روی کتابهای شیمی دوره دوم متوسطه | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 3 - شماره پیاپی 19، آذر 1402، صفحه 3-27 اصل مقاله (914.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2023.3187 | ||
نویسندگان | ||
محسن یوسفی نیاسری* 1؛ اسماعیل اولی2 | ||
1دبیر شیمی آموزش و پرورش شهرستانهای تهران، ناحیه 1، رباط کریم، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 09 اسفند 1401، تاریخ بازنگری: 23 فروردین 1402، تاریخ پذیرش: 23 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی تحلیل محتواهای صورت گرفته بر روی کتابهای شیمی دورة دوم متوسطه در سالهای1399 - 1390 است. این پژوهش به شیوة استنادی و مطالعة کتابخانهای با بررسی مقالات طی این ده سال اخیر انجام شده است. جامعة آماری مقالات تحلیل محتوا کتاب شیمی دوره دوم متوسطه و نمونة آماری تمام شماری این مقالات انتخاب شده است. نتایج این پژوهش نشان داد: با توجه به تحلیلهای محتوای انجام شده بر کتابهای دورههای مختلف تحصیلی در سالهای اخیر در بیست موضوع مختلف، بیش از 53 درصد مقالات تحلیل محتوای کتاب شیمی دورة دوم متوسطه در مورد تعیین مقولههای فعال و غیر فعال (ویلیام رومی) بوده است و در موضوعات مختلف تحلیل محتوا کمترین تحلیل محتواها انجام شده یا اصلاً تحلیلی انجام نشده است. لازم است متخصصان با توجه به اهمیت محتوا در فرایند یاددهی و یادگیری و بررسی میزان تحقق اهداف آن مطابق اسناد بالادستی (سند تحول بنیادین، برنامه درس ملی و ...) برنامهریزی و پژوهش انجام دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ آموزش شیمی؛ کتاب شیمی؛ دوره دوم متوسطه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Reviewing the analysis of the content of second year high school chemistry books | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohsen Yousefi Niyasari1؛ Esmaeel Ola2 | ||
1Chemistry Teacher, Robat Karim, Tehran, Iran | ||
2Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Analysis of chemistry textbooks of the second year of secondary school in the years 2010-2019. This research has been done by reference method and library study by reviewing articles during these last ten years. The statistical population of the content analysis articles of the chemistry book of the second year of high school and the statistical sample of the entire number of these articles have been selected. The results of this research showed: according to the content analysis done on the books of different academic courses in recent years in twenty different subjects, more than 53% of the content analysis articles of the second-year high school chemistry book were about determining active and inactive categories (William Rumi) and in different content analysis subjects, the least amount of content analysis was done or No analysis has been done at all. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Content analysis, Chemistry education, Chemistry book, Second year of high school | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 301 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 296 |