تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,005 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,293,741 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,681,477 |
بررسی نقش بازنمایی ها در عملکرد حل مسئلۀ دانش آموزان پایۀ هفتم در مسائل کلامی تناسبی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 19، دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 36، مهر 1402، صفحه 511-534 اصل مقاله (1.94 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.3192 | ||
نویسندگان | ||
اعظم رضایی؛ نسیم اصغری* ؛ محمد حسن بهزادی؛ احمد شاهورانی سمنانی؛ مهدی آژینی | ||
گروه ریاضی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 22 دی 1400، تاریخ بازنگری: 30 فروردین 1401، تاریخ پذیرش: 20 اردیبهشت 1401 | ||
چکیده | ||
هدف از مطالعۀ حاضر، بررسی نقش بازنماییها در عملکرد حل مسئلۀ دانشآموزان پایۀ هفتم در حل مسائل کلامی شامل استدلال تناسبی است. جامعۀ آماری این مطالعه شامل 8425 دانشآموز پایۀ هفتم شهر همدان و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 269 نفر بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. پژوهش به روش آمیخته (کمی و کیفی) انجام شد. دادهها از طریق دو آزمون برگرفته از لوباتو (2010)، جمعآوری شد که دقیقاً در هر دو آزمون یکسان بودند؛ با این تفاوت که در آزمون دوم در کنار هر تکلیف، از بازنمایی تصویری یا کلامی استفاده شد. روایی محتوایی و صوری سؤالات هر دو آزمون توسط خبرگان تأیید شد. برای بررسی پایایی، از روش دونیمهکردن استفاده شد. ضریب گاتمن در سؤالات بدون بازنمایی 913/0 و در سؤالات با بازنمایی 840/0 به دست آمد که از پایایی مناسبی برخوردار است. عملکرد دانشآموزان در حل مسائل کلامی تناسبی در درک پایهای دوم و سوم بررسی شد و نتایج نشان داد ک اکثر دانشآموزان به صورت ضربی به مقایسۀ مقادیر میپردازند و تأثیر تغییر یک مقدار بر نسبت اندازهگیریشده را درک میکنند. همچنین، دادهها با استفاده از آزمون t زوجی تحلیل شد و سطح معناداری صفر به دست آمد. بنابراین، تأثیر مطلوب استفاده از بازنماییها، در پاسخگویی به این تکالیف، تأیید شد. | ||
کلیدواژهها | ||
استدلال تناسبی؛ بازنمایی؛ حل مسئله؛ دانش آموزان پایۀ هفتم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the role of representations on the problem solving performance of seventh grade students in solving word proportional problems | ||
نویسندگان [English] | ||
Azam Rezaei؛ Nasim Asghary؛ Mohammad Hsan Behzadi؛ ahmad Shahvarani Semnani؛ Mehdi Azhini | ||
Department of Mathematics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study is to investigate the role of representations in the problem solving performance of seventh grade students in solving word problems including proportional reasoning. The statistical population of this study included 8425 seventh grade students and the sample size was 269 people who were selected by convenience sampling method. The research was conducted by a mixed method. Data were collected through two tests taken from Lobato (2010), which were exactly the same in both tests; With the difference that in the second test, next to each task, visual or verbal representation was used. The content and face validity of the questions of both tests were confirmed by experts. To check the reliability, the halving method was used. Guttman coefficient was 0.913 in questions without representation and 0.840 in questions without representation, which has good reliability. Students' performance in solving proportional verbal problems in the second and third grade comprehension was examined and the results showed that most students comparatively multiply values and understand the effect of changing a value on the measured ratio. Also, the data were analyzed using paired t-test. Therefore, the desired effect of using representations in responding to these tasks was confirmed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Proportional reasoning, Problem Solving, representation, seventh grade students | ||
مراجع | ||
رضایی، اعظم (1393). بررسی تأثیر آموزش راهبرد رسم شکل به معلمان پایة هفتم بر عملکرد حل مسئلة دانشآموزان آنها. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران.
ریحانی، ابراهیم، یافتیان، نرگس، و رضایی، اعظم (1398). تأثیر آموزش حل مسئله با تأکید بر راهبرد رسم شکل و روش مدل بر عملکرد حل مسئلة کلامی دانشآموزان پایة هفتم. رویکردهای نوین آموزشی، 108-78.
Arcavi, A. (2003). The role of visual representations in the leering of mathematics. Educational Studies in Mathematics, 52, 215–241.
Asghary, N., Shahvarani, A., & Medghalchi, A. R. (2013). Significant process of change for elementary teachers to foster functional thinking. Bolema, 27(47), 1007-1026.
Ceylan, Ş. E. N., & Güler, G. (2017). Effect of strategy teaching for the solution of ratio problems on students' proportional reasoning skills. MOJES: Malaysian Online Journal of Educational Sciences, 5(2), 1-15.
Dole, S., Hilton, A., & Hilton, G. (2015). Proportional reasoning as essential numeracy. In Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia. Mathematics Education Research Group of Australasia Inc.
Fong, Ng. S., & Lee, K. (2009). The model method: Singapore children’s tool for representing andsolving algebric word problems. Research in Mathematics Education, 282-313.
Hodgen, J., Coe, R., & Brown, M. (2014). Improving students’ understanding of algebra and multiplicative reasoning: Did the ICCAMS intervention work?
Hurst, C. (2015). The multiplicative situation. Australian Primary Mathematics Classroom, 20(3), 1-16.
Jeong, Y., Levine, S. C., & Huttenlocher, J. (2007). The development of proportional reasoning: Effect of continuous versus discrete quantities. Cognition and Development, 8(2), 237-256.
Lobato, J. (2010). Developing essential understanding of ratios, proportions, and proportional reasoning for teaching mathematics in grades 6–8, San Diego State University San Diego, California.
Misnasanti, U., R. W., & Suwanto, F. R. (2017). Problem based learning to improve proportional reasoning of students in mathematics learning. In AIP Conference Proceedings (Vol. 1868, No. 1, p. 050002). AIP Publishing LLC.
National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standard for school mathematics. RestonVA: Author.
Salkind, M. G.) 2007). Mathematical representations. Preparation and Professional Development of Mathematics Teachers. EDCI 857.
Shin, J., Lee, S. J., & Steffe, L. P. (2020). Problem solving activities of two middle school students with distinct levels of unit’s coordination. Mathematical Behavior, 59, 100793.
Siemon, D., Breed, M., & Virgona, J. (2005). From additive to multiplicative thinking–the big challenge of the middle years. In Mathematics: Celebrating achievement. Proceedings of the annual conference of the mathematical association of victoria. Melbourne: MAV.
Small, M. (2015). Building proportional reasoning across grades and math strands, K-8. Library of Congress Cataloging-in-publication Data. Manufactured in the United States of America.
Tunç, M. P. (2020). Investigation of middle school students’ solution strategies in solving proportional and non-proportional problems. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 11(1), 1-14.
Vergnaud, G. (2009). The Theory of Conceptual Fields. Human Development. 52, 83-95.
Weiland, T., Orrill, C. H., Nagar, G. G., Brown, R. E., & Burke, J. (2021). Framing a robust understanding of proportional reasoning for teachers. Mathematics Teacher Education, 24(2), 179-202. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 161 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 76 |