تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,673 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,661,162 |
تعلیم و تربیت در دوران صفویه | ||
پویش در آموزش علوم انسانی | ||
مقاله 13، دوره 9، شماره 31، تیر 1402، صفحه 277-296 اصل مقاله (444.83 K) | ||
نوع مقاله: علمی ترویجی | ||
تاریخ دریافت: 12 اردیبهشت 1402، تاریخ بازنگری: 21 شهریور 1402، تاریخ پذیرش: 21 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
تعلیم و تربیت بهعنوان یک مسئله مهم بشری همواره مورد توجه اندیشمندان و صاحب نظران آموزش و پرورش مورد توجه بوده است. در این پژوهش درصدد بررسی و جایگاه تعلیم و تربیت در دوران صفویه هستیم و هدف اصلی شناخت ساختار تعلیم و تربیت در دوران صفویه است. روش تحقیق در این پژوهش بهصورت کتابخانهای و اسنادی هستیم که ابتدا بر اساس مطالعه اسنادی ویژگیهای آموزشی و تربیتی در دوران صفویه مورد مطالعه قرارگرفته است و سپس ساختار آموزشی در این دوران مورد توجه قرارگرفته، سؤال اصلی در این پژوهش این است که عالمان تعلیم و تربیت در دوران صفویه چه شیوههای آموزشی را جهت رشد و تعالی دانشآموزان بکار گرفتهاند؟ نتایج پژوهش نشان میدهد که تفکر علمای تعلیم و تربیت در این دوران با دوران معاصر تفاوت چندانی نداشته و بر اساس بررسیهای بهعملآمده شکل آموزش و مقاطع تحصیلی کمی متفاوت بوده است و هدف از تعلیم و تربیت در آن دوران حصول سعادت و خوشبختی در جامعه آن روز و چگونگی دسترسی به حفظ نظم، ثبات و همبستگی افراد در جامعه بوده است. چراکه تربیت، فراهم آوردن زمینه برای پرورش دادن و به فعلیت رساندن تمام استعدادهایی میداند که خداوند بالقوه در نهاد او به ودیعت نهاده است. در دوران حکمرانی صفویان، نوابغ و بزرگان علمی کمتری در عرصههای علمی متبلور شدند؛ ولی از سوی دیگر بهواسطه ترویج علوم دینی توسط پادشاهان صفوی، علومی چون تفسیر، فقه، عرفان و علم حدیث اوج ترقی خود را سیر کردند. اینها دلایلی شدند تا علمای بزرگی در این عرصهها به ظهور رسیدند | ||
کلیدواژهها | ||
تعلیم؛ تربیت؛ صفویه؛ آموزش؛ پرورش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
تعلیم و تربیت در دوران صفویه | ||
چکیده [English] | ||
تعلیم و تربیت بهعنوان یک مسئله مهم بشری همواره مورد توجه اندیشمندان و صاحب نظران آموزش و پرورش مورد توجه بوده است. در این پژوهش درصدد بررسی و جایگاه تعلیم و تربیت در دوران صفویه هستیم و هدف اصلی شناخت ساختار تعلیم و تربیت در دوران صفویه است. روش تحقیق در این پژوهش بهصورت کتابخانهای و اسنادی هستیم که ابتدا بر اساس مطالعه اسنادی ویژگیهای آموزشی و تربیتی در دوران صفویه مورد مطالعه قرارگرفته است و سپس ساختار آموزشی در این دوران مورد توجه قرارگرفته، سؤال اصلی در این پژوهش این است که عالمان تعلیم و تربیت در دوران صفویه چه شیوههای آموزشی را جهت رشد و تعالی دانشآموزان بکار گرفتهاند؟ نتایج پژوهش نشان میدهد که تفکر علمای تعلیم و تربیت در این دوران با دوران معاصر تفاوت چندانی نداشته و بر اساس بررسیهای بهعملآمده شکل آموزش و مقاطع تحصیلی کمی متفاوت بوده است و هدف از تعلیم و تربیت در آن دوران حصول سعادت و خوشبختی در جامعه آن روز و چگونگی دسترسی به حفظ نظم، ثبات و همبستگی افراد در جامعه بوده است. چراکه تربیت، فراهم آوردن زمینه برای پرورش دادن و به فعلیت رساندن تمام استعدادهایی میداند که خداوند بالقوه در نهاد او به ودیعت نهاده است. در دوران حکمرانی صفویان، نوابغ و بزرگان علمی کمتری در عرصههای علمی متبلور شدند؛ ولی از سوی دیگر بهواسطه ترویج علوم دینی توسط پادشاهان صفوی، علومی چون تفسیر، فقه، عرفان و علم حدیث اوج ترقی خود را سیر کردند. اینها دلایلی شدند تا علمای بزرگی در این عرصهها به ظهور رسیدند. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
تعلیم, تربیت, صفویه, آموزش, پرورش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 70 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 83 |