تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,278,351 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,670,854 |
بررسی تأثیر هوش فرهنگی بر سازگاری بین فرهنگی وعملکرد زبان آموزان غیرفارسی زبان در یادگیری زبان فارسی | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 10، مهر 1402، صفحه 33-55 اصل مقاله (403.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فضل الله رضایی اردانی* 1؛ مهدی صادقی* 2 | ||
1استادیارگروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه فرهنگیان استان یزد | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان یزد. | ||
تاریخ دریافت: 15 فروردین 1402، تاریخ بازنگری: 19 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 01 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
امروزه مسأله آموزش و یادگیری در نظام آموزشی ایران بسیار متفاوت از گذشته است. بخش اعظم این تفاوت ناشی از حضور زبانآموزانی از ملّیتهای مختلف از اقصی نقاط دنیاست. این حضور و به تبع آن قرارگرفتن در محیط فرهنگی جدید، نیازمند سازگاری بینفرهنگی است. در چنین شرایطی برای عملکرد بهتر زبانآموزان و درک آنها از مسائل بینفرهنگی، توجه به مسأله هوش فرهنگی و استفاده مطلوب از آن یک ضرورت به حساب میآید. پژوهش حاضر در پی آن است تا با نگاه به دو مفهوم هوش فرهنگی و سازگاری بینفرهنگی، تأثیر این دو مفهوم را در عملکرد زبانآموزان غیرفارسیزبان در یادگیری زبان فارسی بررسی نماید. برای نیل به این هدف، مباحث نظری ارائه شده در این زمینه و تعدادی از پژوهشهای انجام شده از منابع داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده از پژوهشها حاکی از آن است که بین برخی از مؤلفههای هوش فرهنگی و سازگاری بینفرهنگی رابطه معنادار و بین برخی از مؤلفهها با سازگاری بینفرهنگی رابطه منفی وجود دارد. همچنین، در شرایطی که از هوش فرهنگی استفاده مطلوبی شود، بر سازگاری بینفرهنگی و عملکرد زبانآموزان در یادگیری زبان فارسی تأثیر مثبت میگذارد | ||
کلیدواژهها | ||
هوش فرهنگی؛ سازگاری بینفرهنگی؛ یادگیری زبان فارسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the effect of cultural intelligence on intercultural adaptation and the performance of non-Persian language learners in learning Persian language. | ||
نویسندگان [English] | ||
. .1؛ . .2 | ||
2. | ||
چکیده [English] | ||
Today, the issue of teaching and learning in Iran's educational system is very different from the past. Most of this difference is due to the presence of language learners of different nationalities from all over the world. This presence and, as a result, being placed in a new cultural environment, requires intercultural adaptation. In such a situation, for the better performance of language learners and their understanding of intercultural issues, attention to the issue of cultural intelligence and its optimal use is considered a necessity. The current research seeks to examine the effect of these two concepts on the performance of non-Persian language learners in learning Persian by looking at the two concepts of cultural intelligence and intercultural compatibility. To achieve this goal, the theoretical topics presented in this field and a number of researches conducted from domestic and foreign sources were examined. The results obtained from the research indicate that there is a significant relationship between some components of cultural intelligence and intercultural compatibility, and there is a negative relationship between some components and intercultural compatibility. Also, in a situation where cultural intelligence is used optimally, it has a positive effect on intercultural adaptation and the performance of language learners in learning Persian language. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
cultural intelligence, intercultural compatibility, Persian language learning | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 71 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 75 |