تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,268,696 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,658,180 |
بررسی میزان اثربخشی آموزش درس ریاضی با رویکرد حل مسئله بر پیشرفت تحصیلی و مهارت حل مسئله | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
دوره 9، شماره 31، شهریور 1402، صفحه 39-49 اصل مقاله (384.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
غلامحسین عسکری رباطی* 1؛ زری خلیلی کلاکی2 | ||
1دبیر دبیرستان های آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، ایران، | ||
2دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 27 آبان 1401، تاریخ پذیرش: 26 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش درس ریاضی به روش حل مسأله بر پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی و مهارات حل مسئله دانشآموزان کلاس سوم ابتدایی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل 3350 دانشآموز دختر کلاس سوم ابتدایی شهرستان ملارد است. نمونههای مورد مطالعه شامل 70 دانشآموز دختر از میان دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی بود که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به روش تصادفی در گروههای آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. این پژوهش نیمهتجربی بوده و برای آن از طرح آزمون مقدماتی و نهایی با گروه کنترل استفاده شده است. ابزار مورد استفاده پیشآزمون و پسآزمون بودند. گروه آزمایش حدود 8 هفته درس ریاضی را به روش حل مسأله آموزش دیدند ولی گروه کنترل به روش سنتی تحت آموزش قرار گرفتند. پس از خاتمه دوره، پس آزمون اجرا شد. نتایج بهدست آمده نشان داد میزان پیشرفت تحصیلی و مهارت حل مسئله بین دانشآموزانی که به روش حل مسأله آموزش دیدند با دانشآموزانی که به روش سنتی این درس را گذراندهاند، تفاوت معنادار وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد حل مسئله؛ پیشرفت تحصیلی؛ مهارت حل مسئله؛ آموزش ریاضی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluating the effectiveness of mathematics education with problem solving approach on academic achievement and problem solving skills | ||
نویسندگان [English] | ||
Gholam Hosein Askari Robati1؛ Zari Khalili Kelaki2 | ||
1Teacher, Tehran, Iran. | ||
2Faculty of Literature and Humanities, University of Gilan, Gilan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to investigate the effect of problem-solving mathematics teaching on academic achievement in mathematics and problem-solving skills of third grade elementary students. The statistical population of this study includes 3350 female students of the third grade of elementary school in Mallard city. The study sample consisted of 70 female students from the third grade elementary school female students who were selected by multi-stage cluster sampling method and randomly assigned to experimental and control groups. This is a quasi-experimental study and a preliminary and final test design with a control group has been used for it. The instruments used were pre-test and post-test. The experimental group received about 8 weeks of math lessons by problem solving method, but the control group was trained by traditional methods. At the end of the course, a post-test was performed. The results showed that there is a significant difference between the level of academic achievement and problem solving skills between students who were trained in problem solving methods and students who passed this course in the traditional way. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Problem solving approach, academic achievement, problem solving skills, math education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 163 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 134 |