
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,862 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,206 |
طراحی آزمایشهای ساده جهت تسهیل یادگیری مفاهیم شیمی متوسطه دوم | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 18، تیر 1402، صفحه 26-43 اصل مقاله (542.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2023.3238 | ||
نویسندگان | ||
امیر محمد بهرامی مداح* 1؛ زهره سرکان2 | ||
1دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه امینی تبریز، ایران | ||
2کارشناس نظارت بر مراکز پیش دبستانی، اداره کل آموزش و پرورش، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
شیمی شاخهای از علم است که به بررسی عناصر، ترکیبهای ساخته شده از اتمها، مولکولها و یونها، تأثیر مواد برهمدیگر و همچنین تغییراتی که یک ماده در حین انجام یک واکنش با مواد دیگر از خود نشان میدهد، میپردازد. شیمی همچنین یکی از دروس مهم مقطع دبیرستان است که در امتحانات نهایی و کنکور سراسری حائز اهمیت است. با این وجود، مشکلات در آموزش شیمی بسیار زیاد بوده و معلمان همواره به فکر یافتن راه حلهایی بودهاند. استفاده از کارهای عملی و آزمایشگاه شیمی یک راه حل بسیار مناسب برای افزایش میزان یادگیری شیمی است. آموزش شیمی توأم با استفاده از آزمایشگاه، میتواند دانش آموزان را وادار به تفکر کند و جذابیت بیشتری برایشان ایجاد کند. در همین راستا، این تحقیق با هدف طراحی آزمایشهای ساده جهت تسهیل یادگیری مفاهیم دوره متوسطه دوم انجام شده است و چندین آزمایش ساده و کم هزینه که میتواند در امر یادگیری تسهیل ایجاد کند، طراحی شده است. روش مورد مطالعه، جست وجو در پایگاههای اطّلاعاتی فارسی و انگلیسی و بررسی مقالات، کتب و پایان نامههای مرتبط با آموزش شیمی و کاربرد آزمایشگاه در آموزش شیمی است. و در پایان نیز به اهمیت استفاده از آزمایشها برای تسهیل یادگیری شیمی پرداخته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری شیمی؛ آزمایشهای ساده؛ مفاهیم شیمی؛ فهم دانشآموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing simple experiments to compare secondary chemistry concepts | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir mohammad Bahrami maddah1؛ Zohre Serkan2 | ||
1Master student of chemistry, Farhangian University, Tabriz, Iran | ||
2Expert in supervision of preschool centers, General Directorate of Education, Hamadan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Chemistry is a branch of science that examines elements, compounds (made of atoms, molecules, and ions), the effect of substances on each other as well as the changes that a substance exhibits during reaction with other substances. Chemistry is also one of the important high school courses, which is important in the final exams and the national university entrance exam. Nevertheless, there are many problems in chemistry education, and teachers have always thought of finding solutions for them. Using practical work and chemistry lab is a very suitable solution to improve learning chemistry. Teaching chemistry with the use of a laboratory can make students think and make learning more appealing. In this line, this research has been conducted with the aim of designing simple experiments to facilitate the learning of the concepts of the junior high school, and several simple and low-cost experiments have been introduced that can facilitate learning. The study method is based on searching Persian and English databases and reviewing articles, books, and theses related to chemistry education, and the use of laboratory in chemistry education. Finally, the significance of using experiments to facilitate the learning of chemistry has been discussed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Learning chemistry, Simple experiments, Chemistry concepts, Students' understanding | ||
مراجع | ||
احمدی، یاور، خدایی، علیرضا (1399)، مروری بر اهمّیت آزمایشگاه و آموزش شیمی مبتنی بر آزمایش، فصلنامه پژوهش در آموزش علوم پایه، 2 (2)، 65-53. اصغری، نسیم، امانی، وحید (1399)، اصول ایمنی در آزمایشگاههای مدارس، مجله رشدآموزش شیمی، 129، 34.
اکبرزاده خیاوی، عظیم. اصول علم آزمایشگاه، انتشارات هاد، 1369.
آلمحمّد، سیدعلی، ابراهیمی، محمد. انصاری، مـریم. ساری (1401)، زیست شناسی (1) پایه دهم دوره دوم متوسطه، تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران
پیله ور، آذر (1397)، آموزش شیمی مبتنی بر آزمایشگاه و شیوه های ارائهی آن، دهمین کنفرانس آموزش شیمی ایران، تهران، دانشگاه علم و صنعت ایران.
حذر خانی، حسن، عابدین، علیرضا (1397)، شیمی (2) - پایة یازدهم دوره دوم متوسطه، تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
حذر خانی، حسن، عابدین، علیرضا (1396)، شیمی (2) - پایة یازدهم دوره دوم متوسطه، تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
حذر خانی، حسن، عابدین، علیرضا (1400)، شیمی (2) - پایة یازدهم دوره دوم متوسطه، تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
خزایی، مریم، عمیدیان، معصومه (1395)، نقش آزمایش در یادگیری مفاهیم شیمی، نهمین کنفرانس آموزش شیمی ایران، زنجان، دانشگاه زنجان.
رجائی، صابر (1392)، چگونه آزمایشگاهی ایمن داشته باشیم؟ هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران، سمنان، دانشکده شیمی دانشگاه سمنان.
صابری، ستار، عشقی، حسین. اسماعیل زاده، محمد (1392)، طراحی فعالیت های عملی آزمایشگاهی کم هزینه در درس شیمی و زندگی، هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران، سمنان، دانشگاه سمنان.
قراری، محمد، محمدی، رضا، قربانی، محمود (1399)، بررسی آسیبها و چالشهای شیوع بیماری کرونا بر آموزش، مجله تخصصی اپیدمیولوژی ایران، 16، 37-29.
میرشکرائی، سید احمد، حسینی، سید جواد (1392)، اصول ایمنی در آزمایشگاه شیمی، هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران، سمنان، دانشکده شیمی دانشگاه سمنان.
نادری، سوسن (1392)، دستورالعملهای ایمنی آزمایشگاه شیمی، هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران، سمنان، دانشکده شیمی دانشگاه سمنان. Domain, D.S. (1999), Review of laboratory instructional styles, Journal of Chemical Education, 76, 543-547. Lazonder, Ard W, Harmsen, Ruth. (2016), Meta-analysis of inquiry- Based learning: Effects of guidance, Review of educational research, 26(9), 629- 192. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,387 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 941 |