تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,277,114 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,669,493 |
چالشهای طرح استخدام فوری دانشجو معلمان ورودی1398 دانشگاه فرهنگیان | ||
مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم | ||
دوره 6، شماره 1، فروردین 1402، صفحه 122-97 اصل مقاله (1.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رباب رحمتی* 1؛ امیر کریمی2 | ||
1گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران(نویسنده مسئول) | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ جهان، دانشگاه تبریز و دبیر تاریخ زنجان. | ||
تاریخ دریافت: 27 خرداد 1402، تاریخ بازنگری: 12 مهر 1402، تاریخ پذیرش: 28 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
مقدمه: یکی از چالشهای مهم بسیاری از کشورها از جمله ایران، کمبود معلم است که برای حل این مسئله به روشهای متفاوت متوسل شدهاند، که یکی از این طرح ها در ایران، استخدام فوری دانشجو معلمان بود. .هدف پژوهش حاضر، بررسی چالشهای طرح استخدام فوری از دیدگاه دانشجو معلمانی است که شامل این طرح بودند. روش پژوهش: روش این پژوهش از نوع کیفی بوده و با استفاده از روش تحلیل مصاحیه انجامشده است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان ورودی 1398 دانشگاه فرهنگیان بود که در سال آخر دانشگاه بهعنوان معلم به تدریس مشغول شدند. که از بین آنها 14 نفر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گرداوری دادهها، مصاحبه نیمهساختارمند بود که محقق با این تعداد به اشباع نظری رسید و برای تجزیهوتحلیل دادههای کیفی از نرمافزار مکس کیودا استفادهشده است. یافته ها: براساس یافتههای پژوهش 57 کد باز، 11 کد آزاد و سه کد محوری با عناوین مؤلفههای آموزشی، سازماندهی و دیدگاه دانشجویان شناسایی شدند. کدهای آزاد شامل: عوامل مرتبط با ترمهای گذشته، عوامل مرتبط با ترمهای باقیمانده، معلمی و تدریس، امکانات و تجهیزات، شیوهنامه، هماهنگی آ.پ و دانشگاه، مسائل مالی و برنامهریزی، مؤلفههای آموزشی بودند. در نتیجه: اجرای این طرح با چالش های متعددی مواجه بود که برای اجرای مجدد آن باید مد نظر قرار گیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
استخدام فوری؛ کمبود معلم؛ روش تحقیق کیفی؛ فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Challenges of the immediate recruitment plan for incoming teachers of 2018 Farhangian University students | ||
نویسندگان [English] | ||
Robab Rahmati1؛ Amir Karimi2 | ||
1Department of Psychology and Counselling, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
2Master's student in world history, Tabriz University and history secretary, Zanjan | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: One of the important challenges of many countries, including Iran, is the lack of teachers, which have resorted to different methods to solve this problem, and one of these plans in Iran was the immediate employment of student teachers. The purpose of this research is to examine the challenges of the immediate employment plan from the perspective of student teachers who were included in this plan. Research method: The method of this research is of qualitative type and it was carried out using the analysis method. The statistical population of the research included the incoming students of Farhangian University in 2018, who started teaching as teachers in the last year of the university. Among them, 14 people were selected using the purposeful sampling method. The data collection tool was a semi-structured interview, and the researcher reached theoretical saturation with this number, and Max Kyuda software was used to analyze the qualitative data. Findings: Based on the findings of the research, 57 open codes, 11 free codes, and three core codes were identified with the titles of educational components, organization, and students' perspectives. Free codes included: factors related to the past semesters, factors related to the remaining semesters, teachers and teaching, facilities and equipment, guidelines, AP and university coordination, financial and planning issues, educational components. As a result: the implementation of this plan was faced with several challenges that must be considered for its re-implementation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Urgent recruitment, lack of teachers, Qualitative research method, educators | ||
مراجع | ||
کریمی،ف. احمدی فارسانی،الف. شاه طالبی،ب(1401) آسیب شناسی فرآیند جذب معلمین مقطع ابتدایی در آموزش و پرورش ایران. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار. سال شانزدهم، شماره 3، پاییز، صص 41-21.
سلطانی فلاح، ا. باقری دادوکلایی، م (1401) تبیین الگوی جذب و استخدام معلمان مدارس مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب. مطالعات علوم انسانی اسلامی.سال هشتم، شماره 29 ،صص 19 – 35.
عبداللهی، م (1401) بررسی وضعیت و ارائه راهکارهای سیاستی ساماندهی بهینه نیروی انسانی آموزش و پرورش، گزارش های کارشناسی (مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی)، شهریور.
دانشگاه فرهنگیان (1401) قابل بازیابی در سایت; https://cfu.ac.ir/fa/content/id/id=141498.
مجیدی نظیف،ع. محمدجعفری ثمرین، م.(1401) بررسی کمبودها و مشکلات آموزش و پرورش و تاثیر آن بر انگیزه کاری دانش آموزان و معلمان. پنجمین همایش بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی،همدان. قابل بازیابی در سایت https://civilica.com/doc/1647255
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 88 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 92 |