تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,269,658 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,659,730 |
نقد و تحلیل تصاویر کتاب فارسی پنجم دبستان و بررسی ارتباط آن ها با متن درس | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 10، مهر 1402، صفحه 117-138 اصل مقاله (324.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علویه فتاحی چالانچی* 1؛ نفیسه ایرانی2 | ||
1زبان و ادبیات فارسی، علوم انسانی، پردیس شهید مقصودی، همدان، ایران | ||
2استادیار آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 05 اردیبهشت 1402، تاریخ بازنگری: 06 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 06 آبان 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تحلیل وضعیت کیفیت و ارتباط تصاویر کتاب فارسی پایۀ پنجم با متن دروس مورد نظر است. روش گردآوری داده ها کتابخانه ای و از نظر شیوه جمعآوری دادهها، کیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه مورد مطالعه شامل کتابفارسی پایۀ پنجم ابتدایی چاپ سال 1401 است و روش انجام این تحقیق، روش نمونهگیری تمام شماری است؛ به صورتی که همه تصاویر کتاب فارسی پایه پنجم بررسی شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که 38 درصد صفحات این کتاب حاوی تصویر است. همچنین میزان ارتباط تصاویر ۸۳ درصد این تصاویر با متن دروس بهخوبی رعایت شدهاست. در نتیجه از نظر ارتباط با متن درس در ۱۷ درصد تصاویر نیازمند توجه بیشتر و بازنگری مطلوب است. میزان انطباق تصاویر با مسائل فرهنگی و نیازهای روز جامعه نیز تا حدود زیادی رعایت شده، به صورتی که 93 درصد تصاویر فارسی پایه پنجم با فرهنگ و مسائل روز هم خوان است. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژگان: پایه پنجم؛ تحلیل تصاویر؛ کتاب فارسی؛ متن درس؛ پنجم دبستان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Criticism and analysis of the pictures of the fifth grade Persian books and their relationship with the text | ||
نویسندگان [English] | ||
Alaveyeh Fattahi Chalanchi1؛ Nafiseh Irani2 | ||
1Department of Persian Language and Literature, Humanities, Shahid Maqsoodi University, Hamedan, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the current research is to analyze the quality and relationship between the images of the fifth grade Persian book and the text of the courses. The method of data collection is library and in terms of data collection method, it is qualitative and content analysis type. The studied population includes the fifth grade Persian book published in 1401, and the method of conducting this research is the full enumeration sampling method; In the way that all the images of the fifth Persian book have been examined. The findings of this research show that 38% of the pages of this book contain images. Also, 83% of these pictures are related to the text of the lessons. As a result, in terms of the relationship between the images and the text of the lesson, in some cases, it needs more attention and revision. The degree of adaptation of the images to the cultural issues and daily needs of the society has also been observed to a large extent; In such a way that 93% of the Persian images of the fifth grade are consistent with the culture and issues of the day. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key words: 5th grade, analysis of images, Persian book, lesson text, 5thgrade | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 475 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 525 |