تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,272,188 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,663,235 |
پدیدارشناسی تفسیری چالشهای فرهنگی-اجتماعی رسانههای غیر ایرانی در ترویج و گسترش منکرات در کشورهای اسلامی با تاکید بر ایران | ||
صیانت فرهنگی و سرمایه اجتماعی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 3، آذر 1400، صفحه 66-78 اصل مقاله (821.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): ppsc/ppsc.2023.10944.1023 | ||
نویسندگان | ||
محسن کردلو* 1؛ امیر مرادی2 | ||
1آموزش و پرورش استان البرز | ||
2استادیار گروه علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه فرهنگیان، کرمانشاه | ||
تاریخ دریافت: 26 دی 1400، تاریخ بازنگری: 17 آبان 1402، تاریخ پذیرش: 28 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، پدیدارشناسی تفسیری چالشهای فرهنگی-اجتماعی رسانههای غیر ایرانی در ترویج و گسترش منکرات در کشورهای اسلامی (با تاکید بر ایران) و ارائه راهکارهایی (با استفاده از قرآن و احادیث) جهت رفع این چالشها است. برای درک تجربه زیسته افراد، از روش نمودشناسی(پدیدارشناسی) تفسیری و از روش تحلیل محتوا جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شده است. نمونههای پژوهش حاضر شامل 10 نفر هیات علمی دانشگاه و 8 معلم هستند که حداقل یک سال از رسانههای غیر ایرانی (فضای مجازی، اینترنت، شبکههای اجتماعی و...) استفاده میکنند. دادهها از راه مصاحبه ژرف نیمه ساختار یافته جمعآوری و سپس به روش ون منن تحلیل شدند. بر بنیاد یافتههای پژوهش، مهمترین چالشهای فرهنگی-اجتماعی رسانههای غیر ایرانی عبارتند از: سست شدن بنیان خانواده و تغییر ساختار دینی آن، تضعیف باورهای دینی و تاکید بر دنیاگرایی، رشد و گسترش اباحهگری اعتقادی و عملی، بحران هویت و جایگزینی هویتزایی در مقابل هویتسازی در بین کاربران، هرزه نگاری جنسی و غیره؛ و در ادامه نیز راهکارهای عملی با استفاده از آیات و احادیث جهت مقابله با چالشهای بیان شده، ارائه گردیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
چالشهای فرهنگی - اجتماعی؛ منکرات؛ رسانهها؛ پدیدارشناسی تفسیری؛ راهکارهای عملی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Interpretive phenomenology of socio-cultural challenges of non-Iranian media in promoting and expanding denial in Islamic countries with emphasis on Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
mohsen kordloo1؛ AMIR moradi2 | ||
1Education of Alborz province | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Sciences and Psychology, Farhangian University, Kermanshah | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research is interpretation phenomenology of socio-cultural challenges of non-Iranian media in promoting and expanding disservice in Islamic countries (with emphasis on Iran) and providing solutions (using the Qur'an and narrative) to remove these challenges. An Interpretation phenomenology approach and content analysis method have been used to understand the live experiences of the people. Examples of the present study include 10 university faculty and 8 teachers member from at least one year of non-Iranian media have been using (cyberspace, internet, social networks, etc.). The collected data was noted using in-depth and semi-structured interview. The collected data was noted down and then analyzed using Van Manen methodology. Based on findings of the research, The most important socio-cultural challenges of non-Iranian media include weakening of family's foundation and its religious restructuring, Weakening of religious beliefs and emphasis on worldism, The growth and spread of incuriosity believable and practical, Identity crisis and identity generate replacement versus making identity among users, Sexual pornography and so on. In addition, practical solutions with using verses and narrative to Confronting with challenges are presented. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
socio-cultural challenges, disservice, Media, Interpretive Phenomenology Practical solutions | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 22 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 44 |