
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,776 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,130 |
روش های غیرحضوری در تدریس آزمایشگاه شیمی | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 18، تیر 1402، صفحه 44-60 اصل مقاله (442.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2023.3276 | ||
نویسنده | ||
نسیم اصغری لالمی* | ||
دبیر شیمی آموزش و پرورش، شهرستان رباط کریم، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
نقش تدریس آزمایشگاه در آموزش شیمی انکارناپذیر است. انجام حضوری آزمایشگاه شیمی برای دانشآموزان و دانشجویان بسیار جالب و هیجانانگیز است. اما در مواقعی این درس بهصورت غیرحضوری ارائه میشود. ارائه درس آزمایشگاه در دورههای آموزشی برخط یا آموزش از راه دور برای دست اندرکاران آموزش شیمی چالش برانگیز است. مطالعات زیادی که در این زمینه بهویژه بعد از شیوع بیماری کووید 19 انجام شده نشان داده است که روشهای آزمایشگاهی جایگزین میتوانند عملکردی مشابه با تجربه آزمایشگاه حضوری برای دانشآموزان و دانشجویان ایجاد کنند. در این مقاله، پنج روش آزمایشگاهی (حضوری، مجازی، کنترل از راه دور، بستههای آزمایشگاهی آزمایش در خانه و به میزان کمتر روش گردش علمی خودآموز) که در ارائه فعالیتهای آزمایشگاهی عملی و بهمنظور پشتیبانی از مطالعات برخط مورد استفاده قرار گرفته اند را بررسی میکنیم. هر روش نقاط قوت و ضعفی دارد و میتواند بهصورت جداگانه یا در ترکیب با روشهای دیگر استفاده شود. انتخاب و ادغام این روشها، حاصل نتایج یادگیری و عوامل دیگری است که میتواند بهعنوان بخشی از فرآیند طراحی درس آزمایشگاه بررسی میشود. نکته آخر این که طراحی آزمایشگاه در آینده بهطور قطع شامل فنآوریهای جدید خواهد بود و آشنایی با این فناوریها میتواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
غیرحضوری؛ آزمایشگاه شیمی؛ مجازی؛ دوره های برخط؛ آموزش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Non-attendance teaching methods in teaching chemistry laboratory | ||
نویسندگان [English] | ||
Nasim Asghari Lalami | ||
Secretary of Education Chemistry, Rabat Karim City, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The role of teaching laboratory course in chemistry education is undeniable. In-person chemistry labs are very interesting and exciting for students, but sometimes this course is offered as non-attendance course. Laboratory course in online or remote learning courses is challenging. Many studies conducted in this field, especially after the outbreak of the COVID-19, have shown that alternative laboratory methods can yield performance results similar to those of a face-to-face laboratory. In this study, methods for teaching laboratory courses of chemistry (face-to-face, virtual, remote control, home study lab kits, and to a lesser extent self-guided field trips) are examined which may contribute to the quality of practical laboratory activities or may serve as a support for online study. Each method has its own strengths and weaknesses and can be used separately or in combination. The selection and integration of these methods, which result from learning outcomes and other factors, is examined as part of the designing process of teaching laboratory course. Finally, laboratory design in the future will definitely include new technologies, and getting acquainted with these technologies can be very useful. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Non-attendance, chemistry lab, virtual, online courses, education | ||
مراجع | ||
Anderson, T. (2003), Getting the Mix Right Again: An Updated and Theoretical Rationale for Interaction, International Review of Research in Open and Distributed Learning, 4(2), 1-14. Andrews, J. L.; de Los Rios, J. P. (2020), Experimenting with At-Home General Chemistry Laboratories During the COVID-19 Pandemic, Journal of Chemical Education, 97(7), 1887-1894. Azamat, J. and Khodaei, A. (2020). Investigating Students' Common Misconceptions on Concepts Related to Chemical Bonds. Research in Chemistry Education, 1(4), 73-89. Bretz, S. L. (2019), Evidence for the Importance of Laboratory Courses, Journal of Chemical Education, 96(2), 193-195. Brewer, S. E.; Cinel, B. (2013), First Year Chemistry Laboratory Courses for Distance Learners: Development and Transfer Credit Acceptance, International Review of Research in Open and Distributed Learning, 14(3), 488-507. Brinson, J. R. (2017), A Further Characterization of Empirical Research Related to Learning Outcome Achievement in Remote and Virtual Science Labs, Journal of Science Education and Technology, 26(5), 546-560. Chandra, S.; Sharma, B. (2018), Near, Far, Wherever You Are: Chemistry via Distance in the South Seas, American Journal of Distance Education, 32(2), 80-95. Cook, M. P. (2006), Visual Representations in Science Education: The Influence of Prior Knowledge and Cognitive Load Theory on Instructional Design Principles, Science Education, 90(6), 1073-1091. Corter, J. E.; Esche, S. K. (2011), Process and Learning Outcomes from Remotely-operated, Simulated, and Hands-on Student Laboratories, Computers & Education, 57, 2054–2067. Faulconer, E. K.; Gruss, A. B. (2018), A Review to Weigh the Pros and Cons of Online, Remote, and Distance Science Laboratory Experiences. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 19(2), 154-168. Fozdar, B. I.; Kumar, L. S. (2006), Teaching Chemistry at Indira Gandhi National Open University. Turkish Online Journal of Distance Education, 7(2), 80-89. Galloway, K. R.; Bretz, S. L. (2015), Measuring Meaningful Learning in the Undergraduate General Chemistry and Organic Chemistry Laboratories: A Longitudinal Study, Journal of Chemical Education, 92(12), 2019-2030. Gröber, S.; Eckert, B. (2014), A New Medium for Physics Teaching: Results of a Worldwide Study of Remotely Controlled Laboratories, European Journal of Physics, 35(1), 18001–18004. Kelley. E. W. (2021), LAB Theory, HLAB Pedagogy, and Review of Laboratory Learning in Chemistry during the COVID-19 Pandemic, Journal of Chemical Education, 98, 2496-2517. Kirschner, P. (2002), A. Cognitive Load Theory: Implications of Cognitive Load Theory on the Design of Learning, Learning and Instruction, 12(1), 1-10. Kop, R.; Hill, (2008), A. Connectivism: Learning Theory of the Future or Vestige of the Past? International Review of Research in Open and Distributed Learning, 9(3), 1-13 Siemens, G. (2005), Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 2(1), 1-9. Sarbaz molan, A. and Azamat, J. (2023). Investigating chemistry teaching topics in Iranian and Finnish schools in order to achieve sustainable development and improve the chemistry education system. Research in Chemistry Education, 4(2), 146-162. Smetana, L. K.; Bell, R. L. (2011), Computer Simulations to Support Science Instruction and Learning: A Critical Review of the Literature, International Journal of Science Education, 34(9), 1337-1370. Thomas, R. L.; Fellowes, M. D. (2017), Effectiveness of Mobile Apps in Teaching Field-based Identification Skills, Journal of Biological Education, 51(2), 136-143. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,059 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 789 |