
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,830 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,152 |
بررسی برخی از کجفهمیهای اساسی و رایج دانشآموزان پایۀ دهم در فصل اوّل کتاب شیمی | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 5، شماره 3 - شماره پیاپی 19، مهر 1402، صفحه 43-62 اصل مقاله (507.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/chemedu.2023.3278 | ||
نویسندگان | ||
زهرا خان زاد1؛ نیکا نیکرو شالدهی* 2 | ||
1دانشجو کارشناسی گروه شیمی، دانشکده شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دبیر شیمی آموزشوپرورش، شهرستانهای استان تهران، ایران | ||
چکیده | ||
شاید بهترین توصیف برای واژه کجفهمی، توجّه به معنی آن باشد. ابهام محتوا، پیچیدگی درس، برداشت شخصی، عدم انتخاب و روش تدریس مناسب میتواند برای دانشآموز چالشبرانگیز باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی کجفهمیهای رایج دانشآموزان پایۀ دهم از فصل اوّل کتاب شیمی، درباره مفاهیمی مثل مول و عدد آووگادرو، جرم اتمی وamu ، ذرات زیراتمی و یونها، لایهها و انتقالهای الکترونی است. در این پژوهش، تعداد 60 نفر از دانشآموزان دختر پایۀ دهم تجربی دبیرستان نمونه دولتی حضرت فاطمه الزهرا (س) شهرستان رباطکریم مشارکت داشتند. برای انجام این پژوهش از روشهای تحلیلی-توصیفی و به منظور گردآوری اطّلاعات، از یک آزمون تشخیصی حاوی هشت سؤال چندگزینهای استفاده شد؛ سپس پاسـخهای دانشآموزان بررسی شد و مورد تجزیه و تحلیل قـرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که دانشآموزان، تصوّرات و کجفهمیهای گوناگونی درباره مفاهیم نامبرده دارند. با تحلیل هر سؤال، کجفهمیهای دانشآموزان در آن موضوع استخراج شد. نتایج پژوهش نشان داد که مباحث مول و عدد آووگادرو، جرم اتمی وamu ، ذرات زیراتمی و یونها، لایهها و انتقالهای الکترونی در کتاب درسی شیمی پایۀ دهم، نیاز به بازبینی، تکمیل و سادهسازی دارد. همچنین، دبیران شیمی میتوانند با بهکارگیری شیوههای تدریس مناسب، در کاهش و رفع این کج فهمیها، گامی مؤثر بردارند. | ||
کلیدواژهها | ||
اتم؛ دانشآموز؛ عدد آووگادرو؛ کجفهمی؛ لایه الکترونی؛ amu | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating some basic and common misconceptions of tenth grade students in the first chapter of chemistry book | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Khanzad1؛ Nika Nikrou Shaldehi2 | ||
1Chemistry student, Department of Chemistry, Tehran, Iran | ||
2Secretary of Education Chemistry, cities of Tehran province, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Perhaps the best description for the word Misconception is to pay attention to its meaning. Ambiguity of the content, complexity of the lesson, personal perception, and failure to choose the appropriate teaching method can be challenging for the students. The purpose of this research is to investigate the common misconceptions of tenth grade students about the first chapter of the chemistry book with regard to the concepts such as mole and Avogadro's number, atomic mass and amu, subatomic particles and ions, and layers and electronic transitions. A total number of 60 female students studying in the field of experimental sciences in the 10th grade Hazrat Fatemeh Al-Zahra senior high school in Rabat-Karim, Iran participated in the study. Analytical-descriptive methods were used to conduct this research, and in order to collect data, a diagnostic test containing eight multiple-choice questions was used; Then the students' answers were checked and analyzed. The findings showed that students have different ideas and misconceptions about the mentioned concepts. By analyzing each question, students' misunderstandings of the respective subject were extracted. The results indicated that the topics of mole and Avogadro's number, atomic mass and amu, subatomic particles and ions, layers and electron transitions in the tenth grade chemistry textbook need to be reviewed, completed, and simplified. Moreover, chemistry teachers can take effective steps in reducing and eliminating these misunderstandings by using appropriate teaching methods. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Atom, amu, Avogadro's number, Electron shell, Misconception, Student | ||
مراجع | ||
اصغری لالمی، نسیم، امانی، وحید (1400)، عوامل مؤثر در کج فهمی های دانش آموزان و دانشجویان در زمینه پیوند شیمیایی. پژوهش در آموزش شیمی، 3(2 )، 19-36.
انارکی فیروز، اعظم، حسین طلایی، اعظم (1395)، کجفهمیهای رایج در شیمی. دومین کنفرانس ملی راهکارهای توسعه وترویج آموزش علوم در ایران، فارس، دانشگاه پیام نور و آموزشوپرورش گلهدار.
صالحی اول، محمد، بهرامی مداح، امیرمحمد (1401)، مروری بر کج فهمیهای رایج دانشآموزان در آموزش شیمی در متوسّطه دوم. پژوهش در آموزش شیمی، 4(2 )، 264-270.
صمدی، اعظم (1401)، بررسی و مطالعه کج فهمی های دانش آموزان دوره اول متوسطه در مورد مفاهیم اتم، مولکول، عنصر و ترکیب، پژوهش در آموزش شیمی، 4(2 )، 35-44.
عبداله میرزایی، رسول، کوهی فایق، امرالله، ارشدی، نعمت الله (1394)، کجفهمیهای دانشآموزان در یادگیری مفاهیم الکتروشیمی در دبیرستان، نوآوریهای آموزشی، 14(4)، 124-149.
عظمت، جعفر، خدایی، علیرضا (1398)، بررسی کج فهمی های رایج دانش آموزان در مفاهیم مرتبط با پیوندهای شیمیایی. پژوهش در آموزش شیمی، 1(4 )، 73-89.
نوری، رضا، حسینی، امیر مسعود، امانی، وحید (1398)، بررسی کج فهمی های رایج دانش آموزان دوره ی دوم متوسطه و دانشجو معلّمان رشته ی آموزش شیمی در مفاهیم سینتیک شیمیایی، جرم اتمی – مول و انحلال پذیری و مقایسه آن ها با یکدیگر، پویش در آموزش علوم پایه، 5(15 )، 1-13.
یزدی، مریم (1399)، مروری بر کج فهمی های رایج در آموزش شیمی. یازدهمین کنفرانس ملی آموزش شیمی، اصفهان، دانشگاه فرهنگیان. Adesoji, F.A., Omilani, N.A., Dada, S.O. (2017), A comparison of perceived Allen, M. (2010), Misconceptions in primary science, England, Maidenhead: McGraw-Hill/Open University Press. Gönen, S., Kocakaya, S. (2010), A cross-age study: A Cross-Age Study on the Understanding of Heat and Temperature, Eurasian Journal of Physics and Chemistry Education, 2(1),1-15. Hapkiewicz, A. (1991), Clarifying chemical bonding. The Science Teacher, 58, Larson, J. O. (1997), Constructing Understandings of the Mole Concept: Interactions of Chemistry Text, Teacher and Learners. Şen, Ş., Yılmaz, A. (2013), The reasons of misconceptions according to chemistry, Sweller, J. (1988), Cognitive load during problem solving: Effects on learning, Cognitive Science, 12(2), 257-285. Taber, K. (2002), Chemical misconceptions–prevention, diagnosis and cure. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,181 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 924 |