تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,406 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,660,704 |
رهیافتی سیستماتیک از تحولات نوین رویکردهای برنامه ریزی درسی و نقش آن بر تعلیم و تربیت | ||
پژوهش در مطالعات برنامه درسی | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 4، شهریور 1402، صفحه 74-91 اصل مقاله (1.54 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/jcdr.2023.3309 | ||
نویسنده | ||
اعظم معتمدی* | ||
استادیار دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 17 آبان 1402، تاریخ بازنگری: 19 آذر 1402، تاریخ پذیرش: 19 آذر 1402 | ||
چکیده | ||
مطالعه رویکردهای برنامهریزی درسی کمک میکند تا برنامه ریزان آموزشی برنامهها را مؤثرتر طراحی کرده و به نیازهای دانشآموزان پاسخ دهند.هدف این پژوهش بررسی تحولات نوین رویکردهای برنامه درسی و نقش آن بر تعلیم و تربیت است .برای این منظور از روش سیستماتیک استفاده شده است.نمونه پژوهش منابع مرتبط مربوط به موضوع پژوهش بودند که بهترین اطلاعات را در اختیار پژوهشگر و در راستای سوال پژوهش قرار می دادند. پس از مطالعه منابع، پژوهشگر اطلاعات را تحلیل کرده، آنها را با توجه بر نقش اثرگذار و اثرپذیر آنها در حوزه های مرتبط طبقه بندی کرده است. این طبقه ها در عناوینی چون اصول و ایدئولوژی هایی در پایه گذاری برنامه ریزی درسی نوین تحولات ،نظریه ها و مدل ها ، تغییرات در سیاست گذاری آموزشی، نوع رویکردهای برنامه ریزی نوین و اصول و الگوهای تدریس برخاسته از آن، تحولات رخ داده در ارزیابی و ستجش و تدریس و آموزش منبعث از این تغییرات و چالش های پیش روی این تغییرات تقسیم شدند.یافته ها نشان دادکارکرد رویکردهای برنامه ریزی درسی با توجه به بستر تاریخی فرهنگی و اجتماعی بوده است و رویکردهای نوین برنامه ریزی درسی به سمت یک رویکرد پاسخگو محور در بستر جامعه حرکت کرده است.برای پاسخگویی به تغییرات جدید در حوزه آموزش و پرورش، باید برنامهریزی درسی را به گونهای تغییر داد تا با نیازهای جدید جامعه سازگار باشد. به همین دلیل، نیاز به همکاری بین مدارس، دانشگاهها، سازمانهای آموزشی و دولت وجود دارد تا بتوان به بهبود آموزش و پرورش در کشورمان دست یافت. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکردها؛ نوین؛ برنامه ریزی درسی؛ تحولات؛ تعلیم و تربیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A systematic approach to the innovations in curriculum planning approaches and their role in education and upbringing | ||
نویسندگان [English] | ||
azam motamedi | ||
Farhangian University assistant professor | ||
چکیده [English] | ||
Studying curriculum planning approaches helps educational planners design more effective programs that cater to the needs of students. The aim of this research is to examine the recent developments in curriculum planning approaches and their role in education and upbringing.A systematic approach was employed for this purpose. Sample research resources related to the research topic were selected to provide the researcher with the best available information in line with the research question. After reviewing these resources, the researcher analyzed the information, categorizing them based on their influential and adaptable roles in relevant domains. These categories were divided into titles such as principles and ideologies underpinning modern curriculum planning developments, theories and models, changes in educational policy, types of modern curriculum planning approaches and derived teaching principles and patterns, developments in assessment and evaluation, and challenges arising from these changes.The findings have demonstrated that the performance of curriculum planning approaches is influenced by the historical, cultural, and social context, and modern curriculum planning approaches are moving towards a responsive approach within the societal framework.in order to respond to the new developments in the field of education, curriculum planning needs to be adjusted to align with the changing needs of society. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Modern, approaches, curriculum, developments, education and upbringing | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 121 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 94 |