تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,276,300 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,668,820 |
اعتبار و اعتمادیابی الگوی اندازهگیری آمادگی یادگیری برخط در دانشجویان دورههای مجازی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 13، دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 36، مهر 1402، صفحه 337-365 اصل مقاله (1.94 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.3325 | ||
نویسندگان | ||
نوش آفرین صفری* 1؛ محمود اکرامی2؛ حسین حافظی3؛ احمد کریمی دشتکی3 | ||
1دانشجوی دکتری برنامهریزی آموزش از دور، گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2دانشیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
3استادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 دی 1400، تاریخ بازنگری: 12 اردیبهشت 1401، تاریخ پذیرش: 30 اردیبهشت 1401 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی عملیبودن، اعتباریابی، و رواسازی مقیاس آمادگی یادگیری برخط دردانشجویان دورههای مجازی است. به همین منظور بنا بر خوداظهاری 350 نفر از دانشجویان کارشناسی دورههای مجازی به روش نمونهبرداری تصادفی انتخاب و پرسشنامۀ 18 مادهای آمادگی یادگیری برخط بر روی دانشجویان دورههای مجازی اجرا شد. اعتبار ابزار سنجش از نظر هماهنگی درونی (آلفای کرونباخ) به مقدار 945/0 و با روش بازآزمایی خردهمقیاسها، همگی بالای 85/0 است. اجرای تحلیل مؤلفههای اصلی دربارۀ روایی سازۀ پرسشنامه نشان داد مواد پرسشنامه به گونه کلی، با یک عامل همبسته است، چرخش عاملها به شیوۀ واریماکس نشان میدهد ساختار نظری پرسشنامه از 5 عامل (خودکارآمدی و مهارت در رایانه و اینترنت، یادگیری خودگردان، کنترل یادگیرندگان، انگیزۀ یادگیری در محیطهای برخط، و خودکارآمدی در ارتباطات برخط) با بار عاملی بیش از 40/0 اشباع شده است که روی هم 65/66 درصد از واریانس کل و هریک به ترتیب، با 98/29، 19/23، 81/18، 85/14، و 17/13 درصد از واریانس مشترک پرسشنامۀ آمادگی یادگیری برخط را تبیین میکند. افزون بر آن، برای بررسی روایی ابزار با استفاده از بستۀ نرمافزاری Amos از روش تحلیل عاملی تأییدی و تعیین شاخصهای برازندگی ابزار از جمله شاخص مجذور کای، شاخص ریشۀ میانگین مجذورات خطای تقریب، شاخص برازش تطبیقی، شاخص نیکویی برازش، وشاخص نیکویی برازش تعدیل یافته محاسبه و تأیید شد. | ||
کلیدواژهها | ||
پرسشنامۀ آمادگی یادگیری برخط؛ اعتباریابی؛ اعتمادیابی؛ دانشجویان برخط | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Validity and reliability of the online learning readiness measurement model in virtual cource students | ||
نویسندگان [English] | ||
nooshafarin safari1؛ mahmood ekrami2؛ hossein hafezi3؛ Ahmad karimiDashtaki3 | ||
1. Ph.D. Student in Distance Education, Department of Educational & Psychology Sciences, Payame Noor University (PNU), Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Educational & Psychology Sciences, Payame Noor University (PNU), Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Educational & Psychology Sciences, Payame Noor University (PNU), Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to evaluate the practicality, validation, and validation of the online learning readiness scale in students of virtual courses. For this purpose, according to self-declaration, 350 undergraduate students of virtual courses were selected by random sampling method and an 18-item online learning readiness questionnaire was administered to students of virtual courses. The validity of the measurement tool in terms of internal coordination (Cronbach's alpha) is 0.945 and the method of retesting the subscales is all above 0.85. Performing the principal components analysis on the construct validity of the questionnaire shows that the materials of the questionnaire are generally correlated with one factor. The rotation of the factors according to Varimax method shows that the theoretical structure of the questionnaire consists of 5 factors: Motivation to learn in online environments, and self-efficacy in online communications) is saturated with a factor load of more than 0.40, which together are 66.65% of the total variance and each with (29.98, 23.19, 18.81, / 85, respectively). 14, and 13.17) explain the percentage of common variance of the online learning readiness questionnaire. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Online learning readiness questionnaire, validity, reliability, online students | ||
مراجع | ||
اشرفی، سکینه، و حیدرنژاد، فرومن (1400). واکاوی آمادگی فراگیران جهت شرکت در دورههای برخط آزاد انبوه (موک). فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 12(1)، 66-45.
اکرامی محمود،سرمدی، محمدرضا، و وطندوست، لیلا (1398). توسعة یادگیری مستمر برخط دانشجویان بر پایة سازه گرایی و دورههای همگانی آموزش آزاد برخط (موک). فرایند مدیریت و توسعه، 32(4)، 216-198.
خلیفه، قدرتاله، فردانش، هاشم، حاتمی، جواد، و طلایی، ابراهیم (1398). طراحی و اعتباریابی الگوی تقویت مهارتهای تفکر انتقادی در محیطهای یادگیری برخط. علوم تربیتی و روانشناسی، 6(2)، 130-109.
خنیفر، حسین، غفرانی، عاطفه. (1399). تحول دیجیتال در فرایند یاددهی-یادگیری: سنجش صلاحیت دیجیتال دانشجومعلمان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 9(3)، 47-23.
رضایی، عیسی، زارعی زوارکی، اسمعیل،حاتمی، جواد، علیآبادی، خدیجه، و دلاور، علی (1396). تدوین الگوی طراحی آموزشی دورههای برخط آزاد انبوه مبتنی بر نظریة یادگیری ارتباطگرایی. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 12(1 و 2)، 86-65.
سیدنقوی، میرعلی (1386). بررسی نگرش استادان و دانشجویان به یادگیری الکترونیکی: پیمایشی در دانشگاههای دارای آموزش الکترونیکی در ایران. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، ۱۳ (۱)، 176-157.
واحدی، مجید (1399). تأثیر آمادگی یادگیری الکترونیکی بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و تمایل رفتاری دانشجویان به یادگیری تحت وب: نقش واسطهای باورهای انگیزشی. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۱۳(۲)، ۱۴۲-۱۳۳.
فراگیران باید ویژگی های رفتاری، مهارت ها و جهت گیری های پیش نیازی داشته باشند که آنها را برای ثبت نام در دوره های آنلاین آماده کند.
Al-Fraihat, D., Joy, M., Masa’deh, R., & Sinclair, J. (2020). Evaluating E-learning systems success: An empirical study. Computers in Human Behavior, 102, 67–86.
Alqurashi, E. (2016). Self-efficacy in online learning environments: A literature review. Contemporary Issues in Education Research (CIER), 9(1), 45–52.
Chung, E., Subramaniam, G., & Dass, L. C. (2020). Online learning readiness among university students in Malaysia amidst Covid-19. Asian Journal of University Education, 16(2), pp.45-58.
Colvin, C. R., & Mayer, R. E. (2008). E – learning and the science of instruction: Proven guidelines for consumer and designs of multimedia learning. SanFrancisco, 3nd Ed, CA: John Wiley & Sons.
Conley, D. T. (2007). Toward a more comprehensive conception of college readiness. Eugene, OR: Educational
Darrin, T. (2021). The relationship among academic dishonesty, e-learning readiness, and procedural justice. Human Behavior, Development and Society, 22(3), 32-41.
Demir, K. Z., & Horzum, M.B. (2013). Relationship between online learning readiness and structure and interaction of online learning students. Educational Sciences: Theory and Practice, 13(3), 1792-1797.
Engin, M. (2017). Analysis of students' online learning readiness based on their emotional intelligence level. Universal Journal of Educational Research, 5, 32-40.
Farid, A., Michel, P., Cataldo, Z., & Prosper, B. (2016). Measuring e-learning readiness concept: Scale development and validation using structural equation modeling. International Journal of e-Education, e-Business, e-Management and e-Learning, 6(4), 193-207.
Gašević, D., Dawson, S., & Siemens, G. (2015). Let’s not forget: Learning analytics are about learning. TechTrends, 59(1), 64-71.
Ghadah, E. A., & Magalhaes, R. (2018). Barriers to implementing e-learning: a Kuwaiti case study. Int J Train Dev; 12(1), 36–5.
Gunn, H. (2016). Virtual libraries supporting student learning. School Libraries Worldwide, 8, 27-37.
Hagos, Y., & Negash, S. (2014). The adoption of elearning systems in low income countries: the case of Ethiopia. International Journal for Innovation Education and Research, 2(10), 79-84.
Hidayat, D. R., & Hamrat, N. (2020). Psychometric properties and construct validity of Online Learning Readiness Scale (OLRS) Indonesian Version. 2020 6th International Conference on Education and Technology (ICET), pp. 97-101.
Holley, D. (2016). Which room is the virtual seminar in please? Educ Train, 44(3), 112-121.
Hong, J. C., Lee, Y. F., & Ye, J. H. (2021). Procrastination predicts online self-regulated learning and online learning ineffectiveness during the coronavirus lockdown. Personality and Individual Differences, 174, 173-202.
Hung, M. L., Chou, C., Chen, C. H., & Own, Z. Y. (2010). Learner readiness for online learning: Scale development and student perceptions. Computers & Education, 55(3), 1080–1090.
Joosten, T., & Cusatis, R. (2020). Online learning readiness. American Journal of Distance Education, 34(3), 180-193.
Kline, R. B. (2010). Principles and practice of structural equation modeling, NY: Guilford Press.
Melih, E. (2017). Analysis of students' online learning readiness based on their emotional intelligence level. Universal Journal of Educational Research, 5(12A), 32-40.
Morris, L., Wu, S., & Finnegan, C. (2005). Predicting retention in online general education courses. The American Journal of Distance Education, 19(1), 23–36.
Mutiaradevi, R. (2009). Measuring E-learning readiness in the forestry research and development agency of Indonesia. Master Thesis, Victoria University of Wellington Commerce and Administration in Information Systems.
Mutuku, C. K., & Mathooko, P. (2014). Effects of organizational communication on employee motivation: A case study of Nokia Siemens Networks Kenya. International Journal of Social Sciences and Project Planning Management, 1(3), 28-62.
Njenga, J.K. (2018). Sociocultural paradoxes and issues in e-learning use in higher education. Africa, Globalisation, Societies & Education, 16(1), 120–133.
Oketch H. A. (2014). E-learning readiness assessment model in kenyas’ Higher Education Institutions: A Case Study of University of Nairobi .University of Nairobi, 5(6), 29-41.
Oye, N. D., Iahad, A.N., Madar, M. G., Rahim, A. B. (2012). The impact of E-learning on students’ performance in tertiary institutions. International Journal of Computer Networks and Wirless Communication (IJCNWC), 2(2(, 121-130.
Raj, S. (2004). Distance education. 2nd ed. Dehli: publishing Hense Dehli; 426p.s10639-018-9786-3
Sabah, N. M. (2013). Students’ attitude and motivation towards E-learning. In Proceedings of the First International Conference on Applied Sciences Gaza-Palestine, 24(26), 1-6.
Salloum, S. A., Al-Emran, M., Shaalan, K., & Tarhini, A. (2019). Factors affecting the E-learning acceptance: A case study from UAE. Education and Information Technologies, 24(1), 509–530.
Scardamalia, M., & Bereiter, C. (1994). Computer support for knowledge-building communities. Learning Sciences, 3(3), 265-285.
Siemens, G (2008). Learning and knowing in networks: Changing roles for educators and designers. ITFORUM for Discussion, 27(1), 1-26.
Siemens, G. (2012). Orientation: Sensemaking and wayfinding in complex distributed online information environments. Doctoral Dissertation, University of Aberdeen.
Siemens, G., & Gasevic, D. (2012) Guest editorial-learning and knowledge analytics. Educational Technology & Society, 15(3), 1-2.
Siemens, J. C., Smith, S., Fisher, D., Thyroff, A., & Killian, G. (2015). Level up! The role of progress feedback type for encouraging intrinsic motivation and positive brand attitudes in public versus private gaming contexts. Interactive Marketing, 32, 1-12.
Siemens, L., Althaus, C., Stange, C., Seaborne, K., & Doner, S. (2010). Privacy, security and confidentiality on student engagement in online learning environments: The University of Victoria experience. In Congress 2010-Canadian Society for the Study of Higher Education.
Smith, P. J., Murphy, K. L., & Mahoney, S. E. (2003).Towards identifying factors underlying readiness for online learning: An exploratory study. Distance Education, 24(1), 57-67.
Warner, D., Christie, G., & Choy, S. (1998). Readiness of VET clients for flexible delivery including on-line learning. Brisbane: Australian National Training Authority.
Watkins, R., Leigh, D., & Triner D. (2004). Assessing readiness for e-learning. Performance Improvement Quarterly, 17(4), 66-79.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 141 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 57 |