تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,268,750 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,658,252 |
بررسی روند اعلام نیاز استان ها به معلمان جدید و تأثیر آن بر عملکرد دانشگاه فرهنگیان (مطالعۀ رشتۀ آموزش جغرافیا در بازۀ زمانی 1390 تا 1400) | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 14، دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 36، مهر 1402، صفحه 367-399 اصل مقاله (2.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.3326 | ||
نویسنده | ||
رسول شریفی نجف آبادی* | ||
استادیار، گروه آموزش جغرافیا،دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 آبان 1400، تاریخ بازنگری: 03 اسفند 1400، تاریخ پذیرش: 09 اسفند 1400 | ||
چکیده | ||
این پژوهش در حوزۀ آمایش آموزش عالی و با هدف بررسی روند اعلام نیاز استانها به معلمان جدید و تأثیر آن بر عملکرد دانشگاه فرهنگیان انجام شده که به عنوان نمونه، رشتۀ آموزش جغرافیا در طی بازۀ زمانی 1391 تا 1400 مورد مطالعه قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و به روش آمیخته صورت گرفته است. در مرحلۀ کمی، رابطۀ همبستگی بین اعلام نیاز استانها به دبیر جغرافیا با جمعیت دانشآموزی دورۀ متوسطۀ آنها و همچنین، نوسانات سالانه رخ داده در نرمافزارSPSS18 مورد بررسی قرار گرفته و سپس با تکیه بر مصاحبه با استادان جغرافیا، تأثیر این روند بر عملکرد دانشگاه فرهنگیان در قالب نرمافزار MAXQDA2008 تحلیل کیفی شده است. نتایج نشان داد طی یک دهۀ گذشته، اعلام نیاز کلی استانها به دبیر جغرافیا در حد 918/0 با جمعیت دانشآموزی دورۀ متوسطۀ آنها همبستگی داشته، اما از استانی به استان دیگر و از سالی به سال دیگر، متغیر بوده است. در نتیجه، شرایط شکنندهای برای این رشته در دانشگاه فرهنگیان ایجاد شده است. در صورت ادامه این بیثباتی، عملکرد دانشگاه فرهنگیان تضعیف خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آمایش آموزش عالی؛ برآورد نیاز معلم؛ منابع انسانی؛ تربیت معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the process of announcing the need of the provinces for new teachers and its impact on the performance of Farhangian University (Study of geography education in the period 2012 to 2022) | ||
نویسندگان [English] | ||
Rasoul Sharifi Najafabadi | ||
Assistant Professor of Geography, Department of Educational Sciences, Farhangian University, tehran,Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study was conducted in the field of higher education planning with the aim of investigating the process of announcing the need of the provinces for new teachers and its impact on the performance of Farhangian University, for example The field of geography education has been studied during the period of 2012 to 2022. The present research is of applied type and has been done by mixed method. In Quantitatively step, the correlation between the provinces' need for geography teachers and their high school student population, and also, Annual fluctuations in SPSS software were also examined, and then relying on interviews with professors of geography, the impact of this trend on the performance of Farhangian University has been qualitatively analyzed in the form of MAXQDA software. The results show that over the past decade, the declaration of the general need of the provinces for the teachers of geography in the amount of 0.918 was correlated with the population of their students, but it has varied from province to province and from year to year. As a result, fragile conditions have been created for this field at Farhangian University. If this instability continues, the performance of Farhangian University will be weakened. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Higher education planning, teacher needs assessment, human resources, teacher training | ||
مراجع | ||
آقاتباررودباری، جمیله، و بریمانی، خدیجه، آقامیرزایی محلی، طاهره، و صفاریان همدانی، سعید (1397). آمایش سرزمین، راهبردی برای توسعة آموزشعالی. سلامت، طب و تزکیه، 27(2)، 123-113.
آهنچیان، محمدرضا (1389). آمایش آموزش عالی استان خراسان رضوی. مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
انزابی، احمدحسین (1384). تعلیم و تربیت در مراکز تربیت معلم: مجموعة سخنرانیها و مقالههای منتخب از همایش جایگاه تربیت معلم در نظام آموزش و پرورش کشور. تبریز: مرکز تربیتمعلم علامه امینی.
قربانی، رامین، زیاری، کرامتاله، سجودی، مریم، فرهادی، ابراهیم، و شاخوان، عبداله حسین (1399). تحلیل بر هم کُنش کارکرد آموزشعالی و صنعت در ایران از منظر آمایشسرزمین. آمایش سرزمین، 2(23)، 519-479.
تلخابی، محمود (1397). برنامة درسی تجربهشدة آموزش ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان تهران. روانشناسی شناختی، 6(4)، 72-59.
خروشی، پوران، پریشانی، ندا، و قربانی، سمیه (1399). بررسی مسایل و مشکلات درس کارورزی از نظر مدرسین دانشگاه فرهنگیان (مطالعة موردی: دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان). پژوهش در تربیت معلم، 3(1)، 39-13.
درخشان، مژگان، و زندی، خلیل (1396). راهکارهای ارتقای شایستگیهای مدیران گروههای آموزشی. آموزش و ارزشیابی، 10(37)، 189-163.
دهقان، عبدالمجید، مهرام، بهروز، و کرمی، مرتضی (1395). ارزشیابی برنامة درسی دانشگاه فرهنگیان از حیث تربیت معلم پژوهشگر (مورد: پردیسهای شهید بهشتی و شهید هاشمینژاد). مطالعات برنامة درسی آموزش عالی، 7(13)، 100-78.
رضایی، عباسعلی، و سیری، هانیه (1400). نقش معلمان در اصلاح برنامة درسی آموزش زبان در نظام آموزشی ایران. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی، 11(1)، 49-27.
زجاجی، ندا، درانی، و کمال (1394). تحلیل محتوای اساسنامة دانشگاه فرهنگیان جهت بررسی میزان مطابقت اهداف دانشگاه با مؤلفههای کیفیت عمر کاری فرهنگیان. مدیریت فرهنگ سازمانی، 13(1)، 32-21.
ساعتچی تهرانی، کتایون، نجفیان، سیدمصطفی، و تقیزاده، احسان (1396). دانشگاه فرهنگیان رکن تحول آموزش و پرورش؛ رسالتها و مأموریتها. سومین همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران، تهران، انتشارات مؤسسة پژوهشی مدیریت مدبر.
شریفی نجفآبادی، رسول، و ایراننژاد، ناهید (1399). آسیبشناسی یکصدسال تربیت معلم در ایران. هفتمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در علوم تربیتی، روانشناسی و مشاورة ایران، تهران.
صادقی، علی، و میرسپاسی، زهره (1399). آسیبشناسی شیوة اجرای برنامة درسی رشتة آموزش جغرافیا در دانشگاه فرهنگیان. مطالعات برنامة درسی ایران، 15 (56)، 81-65
قربانی، رامین، زیاری، کرامتاله، سجودی، مریم، فرهادی، ابراهیم، و حسینی، شاخوان عبداله (1399). تحلیل برهم کنش کارکرد آموزش عالی و صنعت در ایران از منظر آمایش سرزمین. آمایش سرزمین، 12(2)، 519-479.
قرونه، داود، حیدری تاشهکبود، اکبر، و ثناییپور، فاطمه (1398). آسیبشناسی آمایش آموزش عالی در ایران. اولین گام حکمرانی منطقهای، رهیافت، 5(75)، 42-53.
گال، مردیت، بورگ، والتر، و گال، جویس (1391). روشهای تحلیل کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی (جلد اول). ترجمة احمدرضا نصر و همکاران، تهران: انتشارات سمت.
محمودی، سیدمحمود (1388). تحلیلی بر سیر تحولات آمایش سرزمین فرانسه در نیمقرن گذشته و ارائة پیشنهاداتی جهت بهبود وضعیت آمایش سرزمین ایران. مجلة آمایش سرزمین، 1(1)، 180-141.
مهرمحمدی، محمود (1395). در هم کنش چالش و آمایش در دانشگاه فرهنگیان. کنگرة آموزش عالی (پنل آمایش آموزش عالی و توسعة متوازن)، دانشگاه تربیت مدرس.
مهدیزاده، امیرحسین، عراقیه، علیرضا، و لفظی، شیلا (1398). شناسایی نیازهای مهارتی مدیران گروههای آموزشی دانشگاه شهید بهشتی. مجلة راهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 10(4)، 267-252.
نیلی، محمدرضا (1392). برنامهریزی مبتنی بر آمایش در آموزش عالی، (الزامها، چالشها و راهکارها)، مطالعة موردی: آمایش آموزش عالی استان اصفهان. انجمن آموزش عالی ایران، 5(3)، 26-1.
Agrawal, T. (2014). Educational inequality in rural and urban India. International Journal of Educational Development, 34, 11-19.
Krippendorff, K. (2013). Content analysis. An introduction to its methodology (3rd Ed). California, CA: Sage Publications.
Kutscherauer, A. (2010). Regional disparities in regional development of the Czech republic, Ostrava: University of Ostrava, pp. 54-71.
McDonough, P., & Fann, A. (2007). The study of inequality. In Sociology of Higher Education, Contributions and their Contexts, edited by P. Gumport, Baltimore, MD: The Johns Hopkins University Press pp.53-93.
Qian, X., & Smyth, R. (2008). Measuring regional inequality of education in china: Widening cost- inland gap or widening rural-urban gap? Journal of International Development, J. Int. Dev., 20, 1-21.
Sonetti, G., Lombardi, P., & Chelleri, L. (2016). True green and sustainable university campuses? Toward a clusters approach. Sustainability, 8(1), 8-23.
Vukasocic, M., & Sarrico, C. S. (2010). Inequality in higher education, definitions, Measurements, Inferences, The Serbian Case. Published (2010) in Goastellec G (Eds), Understanding Inequalities in, through and by Higher Education, Sense Publishers: Rotterdam, pp. 1-16. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 82 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 38 |