تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,275,324 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,668,076 |
مطالعۀ تطبیقی نظام کارورزی تربیت معلم ایران و سنگاپور | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 17، دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 36، مهر 1402، صفحه 457-485 اصل مقاله (1.89 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.3329 | ||
نویسنده | ||
خسرو نظری* | ||
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 28 دی 1400، تاریخ بازنگری: 24 اردیبهشت 1401، تاریخ پذیرش: 28 اردیبهشت 1401 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش، مطالعۀ تطبیقی نظام کارورزی تربیت معلم ایران و سنگاپور است. این یک تحقیق تطبیقی (مقایسۀ ای) کیفی و غیر تجربی است که برای انجام آن از الگوی بردی، که شامل چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه است، استفاده شد. جامعۀ آماری شامل کلیۀ اسناد مرتبط با برنامۀ کارورزی تربیت معلم دو کشور سنگاپور و ایران بود. از این رو جدیدترین نسخۀ کتاب کارورزی تربیت معلم از مؤسسۀ ملی آموزش سنگاپور و آخرین نسخۀ اصلاحی دستورالعمل برنامه و سرفصل کارورزی دانشگاه فرهنگیان ایران به صورت هدفمند به عنوان نمونه برای جمعآوری دادهها انتخاب و تحلیل شدند. نتایج پژوهش با وجود مشابهتهایی اندک، حاکی از اختلاف معنادار و تفاوتهای اساسی بین کارورزی تربیت معلم این دو کشور در مؤلفههای ساختار مدیریت، رویکرد، اهداف و انتظارات، محتوا و فرصتهای یادگیری، نقش و مسئولیت افراد، زمان و مکان و روشهای ارزشیابی است. نتایج این پژوهش میتواند به مسئولان کمک کند گامهایی برای بهبود نظام کارورزی تربیت معلم در ایران بردارند. | ||
کلیدواژهها | ||
مطالعۀ تطبیقی؛ کارورزی؛ تربیت معلم؛ دانشگاه فرهنگیان؛ سنگاپور؛ ایران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of Teacher Training Internship System in Iran and Singapore | ||
نویسندگان [English] | ||
khosrow nazari | ||
Assistant Professor, Department of Educational Administration, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract The purpose of this study is a comparative study of teacher training internship system in Iran and Singapore. This is a qualitative and non-experimental comparative study that was performed using the Brady model which includes four stages of description, interpretation, proximity and comparison. The statistical population included all documents related to the teacher training internship program in Singapore and Iran. Therefore, the latest version of the teacher training internship book from the National Institute of Education of Singapore and the latest revised version of the program instructions and internship title of Farhangian University of Iran were purposefully selected and analyzed as a research sample for data collection. The results of the research, despite slight similarities, indicate significant and fundamental differences between teacher training internships in these two countries in the components of management structure, approach, goals and expectations, content and learning opportunities, role and responsibility of individuals, time and place and methods of evaluation. The results of this study can help the authorities to take steps to improve the teacher training internship system in Iran. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Comparative Study, Internship, Teacher Training, Farhangian University, Singapore, Iran | ||
مراجع | ||
احمدی، آمنه، و الهامیان، نگار (1399). بررسی برنامة درسی کارورزی با رویکرد تربیت معلم فکور از منظر استادان دانشگاه فرهنگیان. پژوهش در تربیت معلم، 3(2)، 37-9.
احمدی، غلامعلی، ملکی، صغری، مهرمحمدی، محمود، و امام جمعه، محمدرضا (1398). سیر تحول برنامة کارورزی نظام تربیت معلم ایران. تعلیم و تربیت، 138(35)، 84-61.
پریشانی، ندا، و خروشی، پوران (1395). چالشها و فرصتهای درس کارورزی از نظر دانشجویان دانشگاه فرهنگیان (مطالعة موردی: پردیس فاطمه زهرا (س) و شهید رجایی اصفهان)، نخستین کنفرانس بینالمللی و دومین کنفرانس ملی هزارة سوم و علوم انسانی، دانشگاه شیراز.
جاویدی، کرامتاله، و رضایی، محمدجواد (1396). بررسی تطبیقی برنامة درسی تربیت معلم در ایران، آلمان و ژاپن. اولین کنفرانس آموزش و پرورش تطبیقی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، 1023-1004.
طلائی، ابراهیم، و گندمی، فهیمه (1394). واکاوی «الگوی کارآموزانة تربیت معلم» در دانشگاه آکسفورد و ارائة دلالتهایی برای نظام تربیت معلم ایران. تعلیم و تربیت، 124، 67-30.
فرخی، افروز، و طاطاری، علیرضا (1399). کارورزی و تأثیر آن بر توانمندسازی دانشجومعلمان. پویش در آموزش علوم انسانی دانشگاه فرهنگیان، 6(21)، 14-1.
کوشی، زهرا، و سلطانی، اصغر (1397). بررسی تطبیقی عناصر برنامة درسی مراکز تربیت معلم ایران و هند. پژوهش در تربیت معلم، 2(1)، 45-9.
محمدی، شاهرخ، مهرمحمدی، محمود، قادری، مصطفی، و علی عسکری، مجید (1399). بررسی تطبیقی تجارب ژرفنگری (تأملی) معلمان متخصص دورة ابتدایی در ایران و عراق به منظور شناسایی و تبیین موضوعات ژرفنگری. آموزش و پرورش تطبیقی، 3(1)، 579-560.
مشفق آرانی، بهمن (1390). راهنمای تمرین معلمی. تهران: انتشارات مدرسه.
معدندار آرانی، عباس (1395). مطالعات تطبیقی در آموزش و پرورش: کاربست روشهای جدید تحقیق. خانواده و پژوهش، 91-69.
ملکی، صغری، احمدی، غلامعلی، مهرمحمدی، محمود، و امام جمعه، محمدرضا (1399). ارزیابی برنامة کارورزی دانشگاه فرهنگیان از منظر تجارب جهانی. نظریه و عمل در برنامۀ درسی، 8(15)، 424-383.
موسیپور، نعمتالله (1397). مطالعة تجربیات حاصل از اولین دورة اجرای برنامة کارورزی به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف برای بازنگری برنامة کارورزی در دانشگاه فرهنگیان. گزارش پژوهشی، تهران: دانشگاه فرهنگیان.
مهرمحمدی، محمود (1392). برنامة درسی تربیت معلم و الگوی اجرایی مشارکتی آن؛ راهبرد تحولی برای تربیت معلم در ایران. نظر و عمل در برنامة درسی، 1(1)، 26-5.
مهرمحمدی، محمود، موسیپور، نعمتالله، احمدی، آمنه، مشفق آرانی، بهمن، آل حسینی، فرشته، حسین زاده، غلامحسین، احمدی، زهرا، صفرنواده، خدیجه، الهامیان، نگار، سلیمانی آقچای، مژگان، و مهدوی هزاوه، منصوره (1394). راهنمای عملی برنامة کارورزی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد تربیت معلم فکور (1). انتشارات: دانشگاه فرهنگیان.
مؤسسة ملی آموزش (1399). کارورزی تربیت معلم در سنگاپور. ترجمة خسرو نظری و محمد واشقان فراهانی، تهران: انتشارات دانشگاه فرهنگیان.
Akker, J. V. D. (2003). Curriculum perspectives: An introduction. In J. vanden Akker, W. Kuiper & U. Hameyer (Eds.), Curriculum landscapes and trends, pp: 1-10. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Ana, L. L. S., & Christina, E. (2020). Teacher Autonomy and teacher agency: A comparative study in brazilian and norwegian lower secondary Education. Curriculum Journal, 3(1), 115-131.
Bavakhani, A., Yarmohammadian, M. H., & Keshtiaray, N. (2020). A comparative study of revision models of teacher education curriculum in Australia, Singapore and Turkey: New pattern for Iran. Iranian Journal of Comparative Education, 2(3), 278-297.
Busher, H., Gündüz, M., Cakmak, M., & Lawson, T. (2015). Student teachers’ views of practicums (teacher training placements) in Turkish and English contexts: A comparative study. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 45(3), 445-466.
Cochran-Smith, M., & Zeiehner, K. M. (2005). Studying teacher education: The report of the AERA panel on research and teacher education. Routledge. Available from: http://www.nap.edu.
Gault, J., Leach, E., & Duey, M. (2011). Effects of business internships on job marketability: The employer’s perspective. Education & Training, 52(1), 76- 88.
María. A. B. D. R., Carlos. L. N., & Beatriz. M. M. (2022). Practicum management and enhancement through an online tool in foreign language teacher education, Social Sciences & Humanities Open. 6(1), 100273.
Moore, L. (2013). Starting the conversation: Using the currere process to make the teaching internship experience more positive and encourage collaborative reflection in internship site schools. Simposio Internacional. Barcelona, 21-22 de noviembre.
Nazari, K., Bahrami, S., & Namdari Pejman, M. (2023). A comparative study of teacher recruitment and supply methods in Iran and Malaysia. Iranian Journal of Comparative Education, 6(3), 2605-2634.
Salerni, A., Sposetti, P., & Szpunar, G. (2014). Narrative writing and university internship program. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 140, 133-137.
Schleicher, A. (2012). Preparing teachers and developing school leaders for the 21st century. Lessons from around the world. OECD Publishing.
UNESCO. (2016). What makes a quality curriculum? Paris: UNESCO.
Wilson, E. K. (2006). The impact of an alternative model of student teacher supervision: Views of the participants. Teaching and Teacher Education, 22, 22-31.
Yadav. S. K. (2011). A comparative study of pre-service teacher’s education of programme at secondary stage in Bangladesh, India, Pakestan and Seri lanka. Indian Educational Review, 48(1), 96-110.
Zhang, H. (2021). A comparative study on the internship handbooks and their guiding effects for pre-school undergraduates in China and Australia. Frontiers in Educational Research, 4(8), 1-8. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 306 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 67 |