تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,268,271 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,793 |
اثربخشی بکارگیری آموزش مهارتهای فراشناختی در کنار آموزش با رویکرد فراشناختی در حل مسئله مباحث فیزیک علوم | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
دوره 9، شماره 32، آذر 1402، صفحه 25-33 اصل مقاله (382.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نیلوفر خدایاری* 1؛ فاطمه اصغری* 2؛ جاوید ضمیر انوری* 3 | ||
1کارشناسی ارشد آموزش فیزیک، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
2صندوق پستی889-14665، تهران، ایران. گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، . | ||
3صندوق پستی889-14665، تهران، ایران. گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، | ||
تاریخ دریافت: 06 دی 1402، تاریخ پذیرش: 11 دی 1402 | ||
چکیده | ||
این پژوهش باهدف بررسی نحوه بکار گیری فراشناخت بر مهارت حل مسئله و پیشرفت تحصیلی فیزیک دانشآموزان دوره اول شهرستان خرمآباد، انجام شد. با نمونهگیری تصادفی در دسترس، سه گروه از دانشآموزان پایه هشتم دبیرستان فرزانگان انتخاب شدند. گروه اول گروه کنترل، در گروه دوم روش تدریس با رویکرد فراشناخت و در گروه سوم تدریس با رویکرد فراشناخت به همراه آموزش راهبردهای فراشناختی به دانشآموزان طی سال تحصیلی صورت پذیرفت. قبل از شروع آموزش، پیشآزمون فراشناخت و پیشآزمون محقق ساخته فیزیک از هر سه گروه گرفته شد. پس از اتمام جلسات آموزش نیز، مجدداً حالت فراشناختی و درک مفاهیم فیزیک دانشآموزان هر سه گروه با استفاده از مقیاسهای ذکرشده موردسنجش قرار گرفت. تحلیل دادهها با روش واریانس آمیخته نشان داد، بهبود مهارتهای فراشناختی گروه سوم بیشتر از گروه دوم بوده و در گروه کنترل تفاوت معناداری مشاهده نشد. تأثیر ارتقای مهارت فراشناختی با عملکرد تحصیلی سه گروه رابطه مستقیم داشت. توانایی حل مسئله دو گروه آزمایش به یک نسبت ارتقا یافت. در نتیجه میتوان گفت، توانایی حل مسئله مستقل از دریافت راهبردهای فراشناختی است. | ||
کلیدواژهها | ||
فراشناخت؛ آموزش فراشناخت؛ یادگیری؛ حل مسئله | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of using metacognitive skills training along with training with a metacognitive approach in solving the problems of science physics | ||
نویسندگان [English] | ||
Niloufar Khodayari1؛ Fatemeh Asghari2؛ Javid Zamir Anvari3 | ||
1Master's degree in Physics Education, Faculty of Basic Sciences, Tarbiat Debir Shahid Rajaei University | ||
2PO Box 14665-889, Tehran, Iran. Department of Physics Education, Farhangian University. | ||
3PO Box 14665-889, Tehran, Iran. Department of Physics Education, Farhangian University. | ||
چکیده [English] | ||
This research was conducted with the aim of investigating the use of metacognition on problem solving skills and academic progress of physics students in the first year of Khorram Abad city. With available random sampling, three groups of 8th grade students of Farzangan High School were selected. The first group of the control group, in the second group, the method of teaching with the metacognitive approach and in the third group, the teaching method with the metacognitive approach along with the teaching of metacognitive strategies to the students was done during the academic year. Before starting the training, the metacognition pre-test and the researcher-made physics pre-test were taken from all three groups. After the completion of the training sessions, the metacognitive state and understanding of the physics concepts of the students of all three groups were measured again using the mentioned scales. Data analysis with mixed variance method showed that the improvement of metacognitive skills of the third group was more than the second group and no significant difference was observed in the control group. The effect of improving metacognitive skills was directly related to the academic performance of the three groups. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Metacognition, metacognition training, learning, problem solving | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 62 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 62 |