تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,544 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,660,833 |
بررسی رابطه فرسودگی شغلی، اعتقادات مذهبی و ذهن آگاهی با توجه به نقش میانجی تاب آوری در بین معلمان دوره ابتدایی شهر یزد | ||
مطالعات بین رشته ای در آموزش | ||
دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 4، آبان 1402، صفحه 101-116 اصل مقاله (443.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ise.2024.14556.1064 | ||
نویسندگان | ||
منصور دهقان منشادی* 1؛ زهرا سعادتی2؛ حمیده همتی3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان | ||
2کارشناسی ارشد رشته مشاوره،دانشگاه آزاد اسلامی یزد، یزد، ایران | ||
3گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان شناسی. دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 13 مرداد 1402، تاریخ بازنگری: 04 آذر 1402، تاریخ پذیرش: 16 دی 1402 | ||
چکیده | ||
فرسودگی شغلی یک نشانگان روانشناختی است و بیشتر با شغل هایی که ساعت زیادی با انسان ها در ارتباط اند دیده می شود. هدف این پژوهش، بررسی رابطه فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی بر پایه ی اعتقادات مذهبی و ذهن آگاهی با توجه به نقش میانجی تاب آوری بود. این پژوهش از نظر نوع هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات و ارتباط بین متغیرها جزء پژوهش های توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل معلمان دوره ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر اساس فرمول کوکران 299 نفر انتخاب شدند. چهار پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش(1993)، تاب آوری کونور – دیویدسون (۲۰۰۳)، ذهن آگاهی فرایبورگ (2006) و اعتقادات مذهبی گنجویی و نایب زاده (1393) تکمیل شد. همچنین داده ها به کمک روش تحلیل مسیر و آزمون سوبل تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داده است که بین متغیرهای اعتقادات مذهبی، ذهن آگاهی با فرسودگی شغلی رابطه ای خطی و معکوس وجود دارد و هر چه معیار تاب آوری در معلمان بیشتر باشد، فرسودگی شغلی معلمان کمتر خواهد بود. بنابراین می توان نتیجه گیری کرد که متغیرهای اعتقادات مذهبی، ذهن آگاهی و تاب آوری، فرسودگی شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر یزد را پیش بینی می کند. علاوه بر این یافته ها نشان داد که تاب آوری میانجی گر رابطه اعتقادات مذهبی و فرسودگی شغلی است و ذهن آگاهی به صورت مستقیم و غیرمستقیم، فرسودگی شغلی را پیش بینی میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
فرسودگی شغلی؛ اعتقادات مذهبی؛ تاب آوری؛ ذهن آگاهی؛ معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the relationship between job burnout, religious beliefs and mindfulness Considering the mediating role of resilience among elementary school teachers in Yazd | ||
نویسندگان [English] | ||
Mansoor Dehghan Manshadi1؛ Zahra saadati2؛ hamideh hemati3 | ||
1Farhangian University | ||
2Master of Counseling, Islamic Azad University of Yazd, Yazd, Iran | ||
3PhDStudent in Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Job burnout is a psychological syndrome and is most commonly seen in occupations that have long been associated with humans. the purpose of this study is to predict the burnout of elementary teachers based on religious beliefs and mindfulness with regard to the mediating role of resilience. The purpose of this study is descriptive and correlational. the statistical population consisted of elementary school teachers in Yazd in the school year of 2021-2022. Using simple random sampling method, 299 teachers were selected based on Cochran formula. information was collected using the four Maslach Burnout Questionnaires (2014), Connor-Davidson Resilience Questionnaire, Freiburg Mindfulness Questionnaire (2006), and Ganji and Nayebzadeh's religious beliefs (2014). Also, Data were also analyzed Path analysis analysis and Sabel test. The results showed that there is a linear and inverse relationship between the variables of religious beliefs, mindfulness and burnout, and the higher the resilience criterion in teachers, the lower the burnout of teachers. thus the variables of religious beliefs, mindfulness and resilience predict the burnout of Yazd elementary school teachers. In addition, the findings showed that mediation resilience is a relationship between religious beliefs and job burnout, and mindfulness predicts job burnout directly and indirectly | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Burnout, Religious beliefs, Resilience, Mindfulness, teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 144 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 98 |