تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,278,799 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,671,667 |
تبیین پدیدارشناختی بازدیدهای علمی بر یادگیری اثربخش (مورد پژوهش: دانشجویان جغرافیای دانشگاه فرهنگیان استان البرز) | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 دی 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2024.3357 | ||
نویسندگان | ||
ولی اله نظری* 1؛ علی پور قیومی2؛ رسول شریفی نجف آبادی3 | ||
1استادیار گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران،ایران | ||
2مأمور آموزشی گروه آموزش جغرافیا،دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران | ||
3استادیار گروه آموزش جغرافیا،دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران | ||
تاریخ دریافت: 09 آبان 1402، تاریخ بازنگری: 12 آذر 1402، تاریخ پذیرش: 10 دی 1402 | ||
چکیده | ||
هدف اصلی بازدید علمی، افزایش دانش و درک بهتر از جهان در برگیرنده دانشجویان می باشد. بنابراین افزایش بینش و تغییر تفکر را در پی خواهد داشت ازاین رو پژوهش رویکردی کیفی(پدیدارشناختی) داشته، و در چارچوب تحقیقات کاربردی قرار دارد.. جامعه آماری پژوهش، گزارش بازدیدهای علمی(30 مورد) ارائه شده از سوی دانشجویان این دانشگاه بوده.است. یافته های پژوهش نشان میدهد در بین 30 گزارش ارائه شده، بیشترین فراوانی در بین گزارشات، مربوط به جنوب(27 درصد) و شمال(23 درصد) کشور بوده. فراوانی و درصد فرمولبندی معانی در قالب موضوعات شرکت کنندگان در بازدیدهای علمی حاکی از فرمول بندی بازتابی موضوعات است. توصیف جامع بازدیدهای علمی از دید شرکت کنندگان کسب و به خاطر سپردن دانش را نشان داده. فراوانی و درصد تشریح ساختار بنیادی بازدیدهای علمی شرکت کنندگان در بازدیدهای علمی تمرکز بر مفاهیم بوده. نهایتاً در رصد نتایج بازگشت به شرکت کنندگان در بازدیدهای علمی پژوهش، آمارها نشان از تأیید اعتبار یافته های پژوهش با تأکید بر طی مراحل پدیدارشناختی کولایزی داشته است. به این صورت که 64 درصد از شرکت کنندگان در بازدیدها، یافتههای به دست آمده از پژوهش را تأیید کرده اند.در نتیجه بازدیدهای علمی صورت گرفته، مشخص شده که به میزان بسیار کمی فرایند یادگیری اثربخش بروز پیدا کرده. به نحوی که یادگیری اثربخش، در یک الی سه مورد از کل گزارشات(30 مورد) ارائه شده از سوی دانشجویان دیده شده. به این معنی که تأکید بر استفاده از دانش قبلی یعنی بازیابی و تطبیق آموخته ها بوده. بازدید علمی برای دانشجو بیشتر جنبه ی تفریحی داشته است.. | ||
کلیدواژهها | ||
بازدید علمی؛ پدیدارشناختی؛ جغرافیا؛ رویکرد؛ یادگیری اثربخش | ||
موضوعات | ||
پژوهشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Phenomenological explanation of scientific visits on effective learning (Research case: Geography students of Farhangian University of Alborz province) | ||
نویسندگان [English] | ||
valiollah nazari1؛ ali pourghayyomi2؛ Rasoul Sharifi Najafabadi3 | ||
1Assistant Professor, Department of Geography Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Educational officer of Geography Education Department, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Geography Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of the scientific visit is a better understanding of the world around us. Therefore, it will increase the insight. This research has a qualitative (phenomenological) approach, and is in the framework of applied research. It was conducted to investigate, evaluate and analyze the scientific visits of geography students (entries from 1396 to 1401) of Farhangian University of Alborz province. The statistical population of the research is the report of scientific visits (30 cases) provided by the students of this university. For this purpose, a matrix was designed to analyze the feelings, statements, meanings, thematic organization, comprehensive descriptions, basic and general structure of the scientific visit in the framework of the knowledge of geography with a phenomenological approach. Among the 30 reports presented, the most frequency of scientific visits Among the reports, it was related to the south (27%) and north (23%) of the country. According to the phenomenological method of Kolaizi, the highest frequency of the sense of copying scientific visits was related to the sense of memorization (50%). Compilation of the meanings obtained from reports evokes concepts of leisure and sometimes an approach. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Scientific visit, phenomenology, geography, approach, effective learning | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 58 |