تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,560 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,660,868 |
بررسی پدیده های فیزیک از دیدگاه قرآن و تبیین روش های برتر آموزش فیزیک با الگوگیری از آیات قرآن | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
دوره 9، شماره 32، آذر 1402، صفحه 41-51 اصل مقاله (349.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیدمسعود عمرانی* 1؛ فاطمه خدادادی آزادبنی* 2 | ||
1گروه معارف ، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 -14665 تهران، ایران | ||
2گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 -14665 تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 06 دی 1402، تاریخ پذیرش: 11 دی 1402 | ||
چکیده | ||
قـرآن مجید با آن که بیشتر در صدد بیان مسائل هدایت جامعه به تکامل روحی و معنوی میباشد، با این همه نه تنها با مباحث علمی و یافتههای قطعی و حقیقی تعارضی ندارد، بلکه حاوی گزارههایی از علوم و نکات علمی میباشد که به وضوح قابل برداشت است و با تازهترین قوانین و نظریات اثبات شده علمی هماهنگی دارد؛ برای نمونه، میتوان به مواردی همچون زوجیت اشیاء، قانون ترمودینامیک، جهان موازی، تنیدگی کوانتمی و سیاه چاله های فضایی اشاره نمود. در طول تاریخ، همواره منبعی مطئن و زلال برای دانشمندان اسلامی بوده است شناسایی مباحث فیزیک و شیوه های برتر تدریس آن با الگوگیری از آیات قرآن، به بالندگی هرچه بهتر اساتید دانشگاه و معلمان آموزش و پرورش کمک مینماید. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که برخی از مباحث فیزیک و روش تدریس آن قابل الگوگیری از قرآن میباشد و اندیشمندان اسلامی با تدبر در آیات نورانی قرآن میتوانند به اکتشاف مسایل جدیدتری از علوم دست یابند. در این تحقیق، سعی شده است ابتدا مباحث فیزیک که همخوانی با قرآن دارد، ذکر گردد، سپس روشهای برتر تدریس آن با الگوگیری از آیات قرآن استخراج گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
آیات قرآن؛ روش هـای تـدریس؛ فیزیک؛ متافیزیک؛ همخوانی با قرآن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the phenomena of physics from the perspective of the Quran and explaining the best methods of teaching physics by following the verses of the Quran | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Masoud Omrani1؛ Fatemeh khodadadi azadboni2 | ||
1Department of Theology, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran | ||
2Department of Physics Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Although the Holy Qur'an is mostly aimed at explaining the issues of guiding society towards spiritual and spiritual evolution, it does not conflict with scientific topics and definite and real findings, but it contains statements of science and scientific points that can be clearly understood. It is in harmony with the latest proven scientific laws and theories; For example, we can refer to things such as a couple of objects, the law of thermodynamics, the parallel universe, quantum tension, and space black holes. Throughout history, it has always been a reliable and clear source for Islamic scientists. Identifying the topics of physics and the best methods of teaching it by following the verses of the Qur'an helps the development of university professors and education teachers. The results of the research indicated that some of the topics of physics and its teaching method can be modeled on the Qur'an, and Islamic thinkers can discover newer issues of science by considering the illuminating verses of the Qur'an. In this research, it has been tried to first mention the topics of physics that are consistent with the Quran, and then to extract the best teaching methods based on the verses of the Quran. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Quran verses, teaching methods, physics, metaphysics, harmony with Quran | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 76 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 65 |