| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 493 |
| تعداد مقالات | 3,836 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,620,682 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,701,157 |
تأملی بر رویکرد چندمنظری در آموزش تاریخ | ||
| پژوهش در آموزش تاریخ | ||
| دوره 4، شماره 3، مهر 1402، صفحه 1-13 اصل مقاله (1.14 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rhe.2023.3368 | ||
| نویسنده | ||
| عباس پرتوی مقدم* | ||
| عضو هیئت علمی پژوهشکده برنامه ریزی درسی پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش | ||
| چکیده | ||
| رویکردهای مختلفی در خصوص آموزش تاریخ در مدرسه وجود دارد. رویکرد چندمنظری از جمله رویکردهای نوینی است که در سه دهة اخیر در مجامع علمی و آموزشی کشورهای پیشرو در حوزة آموزش مطرح بوده و برخی کشورها این رویکرد را در برنامه درسی خود گنجاندهاند. این مقاله به روش اسنادی و با مرور نظاممند ادبیات آموزش تاریخ و شناسایی منابع معتبر و به روز، از طریق پایگاههای اطلاعاتی بینالمللی، فارسی و موتور جستجوی علمی انجام شده است. بر اساس یافتههای پژوهش، چندمنظری در آموزش تاریخ به معنای بررسی رویدادهای تاریخی از چشماندازهای مختلف و دیدگاههای متعدد است و با کاربست آن در یادگیری تاریخ، دانشآموزان مهارتهای سواد تاریخی و تفکر انتقادی خود را ارتقاء میدهند و قادر به یادگیری مادالعمر خواهند بود. این رویکرد همچنین قابلیت بسیاری برای تربیت و رشد شهروندانی را دارد که دارای ذهنی باز، آگاه از تنوع، متمایل به پذیرش تکثر و تفاوتها باشند و برای مردمان، فرهنگها، مذاهب و زبانهای دیگر احترام قائل شوند. در شرایطی که اسناد تحولی بر یادگیری فعال، فکورانه و مهارتمحور توجه و تأکید دارند و تاریخ را یکی از منابع معتبر تفکر و شناخت میشمارند، انتظار میرود که این مقاله اسباب تأمل و گفتوگوی جدی پژوهشگران حوزة تعلیم و تربیت، دستاندرکاران تدوین برنامة درسی، مؤلفان کتابهای درسی و معلمان تاریخ در ایران به رویکردهای سازندهگرا در آموزش تاریخ باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| «آموزش تاریخ»؛ «تاریخ»؛ «چندمنظری»؛ «رویکرد آموزشی»؛ «سواد تاریخی» | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| A reflection on the multi-perspective approach in history education | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Partovi Moghadam Abbas | ||
| Member of the Academic Board of Curriculum Planning Research Institute of Educational Studies Research Institute | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 205 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 310 |
||