تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,331 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,453 |
یادگیری معلم با درس پژوهی | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقاله 9، دوره 2، شماره 3، شهریور 1395، صفحه 111-130 اصل مقاله (329 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
ترجمه از: شجاع عربان | ||
هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان استان لرستان | ||
تاریخ دریافت: 11 اسفند 1394، تاریخ بازنگری: 02 خرداد 1395، تاریخ پذیرش: 15 مرداد 1395 | ||
چکیده | ||
مقدمه درس پژوهی[1] رویکردی همکاری محور به توسعه حرفهای معلمان است، که از کشور ژاپن منشاء گرفته است (فرناندز و یوشیدا، 2004؛ لوئیس و تسوچیدا، 1998؛ استیگلر و هیئبرت، 1999). زمانی که این رویکرد اولین بار در اواخر دههی 1990 در ایالات متحده معرفی شد، به سرعت توجه مربیان و کارشناسان آموزش آمریکا را به خود جلب کرد، زیرا تصور بر این بود که این رویکرد یک نوآوری مؤثر و قابل اقتباس میباشد (چاکسی و فرناندز، 2004؛ گروه تحقیقاتی درس پژوهی، 2007؛ لوئیس و همکاران، 2004؛ شورای پژوهشهای ملی، 2002؛ آزمایشگاه تربیتی منطقه شمال، 2002؛ ریچاردسون، 2004؛ استپانک، 2001، 2003؛ ویلمز، 2003). درس پژوهی ویژگیهای مؤثر سایر برنامههای توسعهی حرفهای که در پژوهشهای قبلی شناسایی شدهاند را شامل میشود. این رویکرد براساس مکان، کار محور، مبتنی بر یادگیری دانشآموز، بر پایهی همکاری و پژوهش مداری میباشد (جل و گیلبرت، 2004؛ برکو، 2004؛ کچران- اسمیت و لایتل، 1999، 2001؛ دارلینگ – هاموند، 1994؛ وانگ و ادل، 2002؛ لیتل، 2001؛ هاولی و ولی، 1999؛ ویلسون و برن، 1999). درسپژوهی همچنین یکی از کانونهای توجه کنفرانس نهم (کنگره بینالمللی آموزش ریاضی[2]) در سال 2002 بود، و در بسیاری از کشورهای دیگر گسترش یافته است (فوجیتا و همکاران، 2004؛ لو، 2003؛ دانشکدهی ملی رهبری مدرسه، 2004؛ شیمیزو و همکاران، 2005). علیرغم آهنگ سریع اتخاذ این شکل از توسعهی حرفهای، این رویکرد هنوز هم در کشورهای دیگر غیر از ژاپن، جدید و تازه محسوب میشود، و بنابراین مدارس و معلمان در این کشورها هنوز در مرحلهی اولیهی اتخاذ نوآوری برای نظامهای آموزشی خود هستند. مجموعهای از ادبیات درس پژوهی وجود دارد، اما ما هنوز درک روشن و گستردهای از یادگیری معلم با انگیزه از درسپژوهی و نیز الگویِ جا افتادهای برای آن نداریم. هدف از مقالهی حاضر این است یک بررسی اجمالی از درسپژوهی همراه با ساختار (گوناگونی)، تاریخچه، و بررسی ادبیات درسپژوهی نوظهور را ارائه دهد تا الگوهای یادگیری معلم در درس پژوهی را شرح دهد و نیز برنامههای پژوهشی آینده راجع به درسپژوهی را شناسایی کند. [1]. Lesson Study [2]. International Congress On Mathematics Education / Icme | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری؛ درس پژوهی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Teacher Learning with Lesson Study A Murata, Stanford University School of Education, Stanford, CA, USA ã 2010 Elsevier Ltd. All rights reserved. | ||
نویسندگان [English] | ||
sh Araban | ||
چکیده [English] | ||
Introduction Lesson study is a collaboration-based teacher professional development approach that originated in Japan (Fernandez and Yoshida, 2004; Lewis and Tsuchida, 1998; Stigler and Hiebert, 1999). When it was first introduced in the United States in the late 1990s, it quickly gathered the attention of the US educators as it was thought to be an adoptable and effective innovation (Choksi and Fernandez, 2004; Lesson Study Research Group, 2007; Lewis et al., 2004; National Research Council, 2002; North Regional Educational Laboratory, 2002; Richardson, 2004; Stepanek, 2001, 2003; Wilms, 2003). Lesson study incorporates effective characteristics of other professional development programs identified in prior research. It is site based, practice oriented, focused on student learning, collaboration based, and research oriented (Bell and Gilbert, 2004; Borko, 2004; Cochran-Smith and Lytle, 1999, 2001; Darling-Hammond, 1994; Wang and O’Dell, 2002; Little, 2001; Hawley and Valli, 1999; Wilson and Berne, 1999). Lesson study was also one of the foci for the International Congress on Mathematics Education (ICME) Ninth Conference in 2002 and has spread in many other countries (Fujita et al., 2004; Lo, 2003; National College for School Leadership, 2004; Shimizu et al., 2005). Despite the rapid rate of adoption, this form of professional development is still new in countries other than Japan, and thus schools and teachers in these countries are still at the early stage of adopting the innovation to their existing systems. There is an emerging body of lesson study literature, but we do not yet have a coherent and shared understanding and model of teacher learning with lesson study. The purpose of this article is to give an overview of lesson study with its structure (and variation), its history, and emerging lesson study research literature, in order to explicate teacher learning models in lesson study as well as to identify future research agenda with lesson study. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Lesson Study | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,811 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,446 |