تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,277,656 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,670,194 |
چالشها و آسیبهای آموزش تاریخ در دانشگاه . | ||
پژوهش در آموزش تاریخ | ||
دوره 4، شماره 3، مهر 1402، صفحه 23-37 اصل مقاله (378.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rhe.2023.3370 | ||
نویسنده | ||
محمدرضا عسگرانی* | ||
دانشیارگروه تاریخ دانشگاه پیام نور تهران | ||
تاریخ دریافت: 02 بهمن 1402، تاریخ پذیرش: 02 بهمن 1402 | ||
چکیده | ||
تاریخ به عنوان یک درس مستقل از دوره قاجاریه جزو برنامه درسی مدرسهها قرار گرفت؛ لیکن ساماندهی شیوههای تدریس و تدوین متون درسی از همان آغاز آسیبهایی داشت و اکنون نیز با چالشهایی همراه است. هدف این نوشتار مرور پیشینه تأسیس رشته تاریخ در دانشگاه و شناخت روش استادان تاریخ و اشاره به آفتهای تدریس تاریخ در گذشته و حال است که با رویکرد «توصیفی- تحلیلی»[1] و مراجعه به برخی آرای استادان تاریخ، به روش «کتابخانهای»[2] و «تاریخ شفاهی»[3] انجام گرفته است. پرسش اصلی این است که آموزش تاریخ دانشگاهی از گذشته تا امروز با چه آسیبها و چالشهایی روبهرو بوده است؟ فرض میشود: تداوم مشکلات ساختاری تعلیمات سنتی در دانشگاهها و نداشتن ارتباط پایدار برای بهرهگیری از تجربیات مؤسسات آموزشی پیشرفته جهانی از آفتهای توسعه این دانش بوده است. نتیجه این تحقیق نیز نشان میدهد: درک نادرست از حیطه دانش تاریخ، حافظهگرایی، باستانگرایی افراطی و استفادة تبلیغاتی از تاریخ، جزو مهمترین موانع تدریس دانشگاهی تاریخ بوده و آشفتگی در سرفصل درسها، کمبود متون درسی، کاهش ارتباط دوسویه استاد و دانشجو، رویکرد باستانستیزی، رنگباختن نقش راهنمایی استاد در تحقیقات دانشجویی و نیز نبود پیوند سازمانیافته بین پژوهش و تدریس از مهمترین چالشهای کنونی تدریس دانشگاهی تاریخ است. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیبشناسی؛ آموزشدانشگاهی؛ رشتهتاریخ؛ روشتدریس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Challenges and harms of teaching history in the university | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Reza Asgrani | ||
Associate Professor of History, Payam Noor University, Tehran | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 56 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 67 |