تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 411 |
تعداد مقالات | 3,175 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,515,149 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,871,241 |
جایگاه تاریخ و فلسفه علم در تربیت معلم فکور علوم | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 4، آذر 1395، صفحه 3-24 اصل مقاله (336.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
شهریار غفاری* | ||
دبیر آموزش و پرورش | ||
تاریخ دریافت: 24 خرداد 1394، تاریخ بازنگری: 05 مرداد 1394، تاریخ پذیرش: 13 آذر 1395 | ||
چکیده | ||
برنامههای درسی کنونی معلمان علوم در ایران، به دلیل تأثیر گرفتن از رویکردهای دیسیپلین محور در آموزش علم و نیز درگیر نکردن تعلیمات تربیتی با محتوی تدریس، از تربیتِ معلمانی فکور عاجز است. در این مقاله ضمن تصریح این دو اشکال جدی، از نوعی دانش جدید در تعلیمات این معلمان سخن گفته میشود که در صورت ورود به برنامه درسی، میتواند این خلأ را از بین ببرد. این دانش جدید که «تاریخ و فلسفه علم» نامیده میشود و امروزه مورد توجه و اقبال جهانی واقع شده، چیست و چگونه میتواند در برنامه درسی معلمان نقش بازی کند؟ بخش اصلی این مقاله به دنبال پاسخ گفتن به این دو سؤال اساسی است. | ||
کلیدواژهها | ||
تاریخ و فلسفه علم؛ معلم علوم؛ برنامه درسی؛ تربیت معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The role of History and philosophy of science in reflective science teacher education | ||
چکیده [English] | ||
: the current Iranian science teacher education curriculum lacks the potentiality to educate reflective teachers due to its affection from discipline-based approaches in science education and lack of any connection between educational ethos and the content. This paper tries to elaborate these two serious problems and moreover, insist on a kind of new knowledge in science teacher education which can compensate for this shortcoming. what this new knowledge named ‘history and philosophy of science’ is, that has been considered important all around the world, and how this knowledge can affect teacher education curriculum? These two questions are addressed in this paper. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
History and philosophy of science, Science teacher, curriculum, teacher education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 906 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 867 |