تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,264,979 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,130 |
بررسی تطبیقی آموزش پیش از خدمت معلمان، آموزش معلمان مبتدی و آموزش ضمن خدمت معلمان در ایران و چند کشور جهان | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 4، آذر 1395، صفحه 25-50 اصل مقاله (579.4 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
پوران خروشی* 1؛ محمدجواد لیاقت دار2؛ افسانه کلباسی3 | ||
1مدرس پردیس فاطمه زهرا(س) دانشگاه فرهنگیان اصفهان | ||
2عضو هیأت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان | ||
3استادیار دانشگاه فرهنگیان اصفهان | ||
تاریخ دریافت: 06 اردیبهشت 1395، تاریخ بازنگری: 15 مهر 1395، تاریخ پذیرش: 06 آبان 1396 | ||
چکیده | ||
پیچیدگی نقش معلم و انتظارات متعدد از معلم در شرایط جدید جهانی به فعالیتهایی فراتر از گذشته مانند کارآموزی و بازآموزی نیاز دارد. از اینرو، هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی آموزش پیش از خدمت معلمان، آموزش معلمان مبتدی و آموزش ضمن خدمت معلمان در ایران و چند کشور جهان به منظور استخراج شباهتها و تفاوتهای آنها بوده است. روش پژوهش توصیفی– تحلیلی است که اطلاعات آن از طریق اسناد و مدارک و گزارشهای تحقیقی؛ و جستجو در شبکه جهانی اینترنت و سایتهای وزارت آموزش و پرورش کشورهای مورد مطالعه گردآوری شده و از طریق الگوی جرج بردی تجزیه و تحلیل شده است. یافتههای پژوهش حاکی از تنوع و تکثر شیوههای آموزش در مدلهای سنتی و رویکردهای بدیل بود که به مواردی چون نیازهای آموزشی معلمان، محتوای مورد نظر، امکانات موجود، وقت و برنامه کاری آنان و سیاستهای نظام آموزشی کشورها بستگی داشت. همچنین برقراری ارتباط مستمر بین نظام تربیت معلم با دانشگاهها، مدارس و سایر نهادهای اجتماعی، برقراری ارتباط آموزشهای پیش از خدمت و ضمن خدمت؛ و ایجاد هماهنگی میان نهادهای اداره کننده تربیت معلم در این کشورها، از جمله نکات برجسته در موفقیت آموزشهای آنان بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت معلم؛ آموزشهای پیش از خدمت؛ آموزش معلمان مبتدی؛ آموزشهای ضمن خدمت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A comparative study of pre-service teacher training, novice teachers’ training and in-service teacher training in Iran and some other countries | ||
نویسندگان [English] | ||
m l2؛ a k3؛ | ||
چکیده [English] | ||
The complexity of teachers’ role and various expectations from the teacher in the new world’s condition require activities beyond the past such as apprenticeship and retraining. Therefore, the purpose of the present study was to compare pre-service teacher training, novice teachers’ training and in-service teacher training procedures in Iran and some other countries of the world in order to extract their similarities and differences. The research methodology was descriptive-analytical research method. The information whereof was collected through documents, research reports, searching the internet and the websites of ministry of education in the countries under study and they were analyzed through George Beredy’s model. The research findings reveal the variability and plurality of training methods in traditional methods and alternative approached depending on teachers’ training needs, content, existing facilities, time and working schedule and policies of training system of the countries. Moreover, making continuous relationship between teacher training system and universities, schools and other social foundations, making relationship between pre-service training and in-service trainings and making coordination between foundations managing teacher training in these countries, have been among outstanding points in the success of their training. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teacher training, pre-service teacher training, novice teachers’ training, in-service teacher training | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,011 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,192 |