تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,269,437 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,659,297 |
نقد و تحلیل تصاویر کتاب فارسی چهارم دبستان و بررسی ارتباط آن ها با متن درس | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
دوره 4، شماره 2، بهمن 1402، صفحه 19-40 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2024.14019.1109 | ||
نویسندگان | ||
شهریار شادی گو1؛ نفیسه ایرانی* 2؛ علویه فتاحی چالانچی3 | ||
1 استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران) | ||
2استادیار آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان | ||
3دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 06 خرداد 1402، تاریخ بازنگری: 04 آذر 1402، تاریخ پذیرش: 07 دی 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تحلیل وضعیت کیفیت و ارتباط تصاویر کتاب فارسی پایۀ چهارم دبستان با متن دروس مورد نظر است. روش گردآوری داده ها کتابخانهای و از نظر شیوة جمع آوری دادهها، کیفی و از نوع تحلیل محتوا است. جامعة مورد مطالعه شامل کتاب فارسی پایۀ چهارم ابتدایی چاپ سال 1401 است و روش انجام این تحقیق، روش نمونهگیری تمام شماری است؛ به صورتی که همة تصاویر کتاب فارسی چهارم بررسی شده است. یافته های این پژوهش نشان میدهد که 44 درصد صفحات این کتاب حاوی تصویر است. همچنین میزان ارتباط 91 درصد این تصاویر با متن دروس رعایت شده است. در نتیجه از نظر ارتباط تصاویر با متن درس در مواردی نیازمند توجه بیشتر و بازنگری مطلوب است. میزان انطباق تصاویر با مسائل فرهنگی و نیازهای روز جامعه نیز تا حدود زیادی رعایت شده؛ بهصورتی که 91 درصد تصاویر فارسی پایۀ چهارم با فرهنگ و مسائل روز همخوان است. | ||
کلیدواژهها | ||
پایۀ چهارم؛ تحلیل تصاویر؛ چهارم دبستان؛ کتاب فارسی؛ متن درس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Criticism and analysis of the pictures of the fourth grade Persian books and their relationship with the text | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the current research is to analyze the quality and relationship between the images of the fourth grade Persian book and the text of the courses. The method of data collection is library and in terms of data collection method, it is qualitative and content analysis type. The studied population includes the fourth grade Persian book published in 1401, and the method of conducting this research is the full enumeration sampling method; In the way that all the images of the fourth Persian book have been examined. The findings of this research show that 44% of the pages of this book contain images. Also, 91% of these pictures are related to the text of the lessons. As a result, in terms of the relationship between the images and the text of the lesson, in some cases, it needs more attention and revision. The degree of adaptation of the images to the cultural issues and daily needs of the society has also been observed to a large extent; In such a way that 91% of the Persian images of the fourth grade are consistent with the culture and issues of the day. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
4th grade, analysis of images, Persian book, lesson text, grade | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 439 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 259 |