
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,864 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,207 |
مقایسه سیاست های جذب، تأمین و تربیت معلم از نگاه مدیران مدارس | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 8، شماره 3 - شماره پیاپی 29، آذر 1402، صفحه 39-64 اصل مقاله (861.16 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/tpd.2024.15142.1527 | ||
نویسندگان | ||
یحیی معروفی* 1؛ ابراهیم محمد پور2؛ شهریار حیدری3 | ||
1دانشیار، رشته مطالعات برنامه درسی, گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران | ||
2استادیار، رشته سنجش و ارزشیابی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3دکترای برنامهریزی درسی، مسئول نظارت، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی پژوهش حاضر، مقایسه سیاستهای جذب، تأمین و تربیت معلم از نگاه مدیران مدارس، براساس عملکرد دانشآموختگان دورههای کارشناسی پیوسته دانشگاه فرهنگیان با دانشآموختگان سایر دانشگاهها، موسوم به مهارتآموزان ماده 28 است. رویکرد پژوهش، ترکیبی با راهبرد طرح تبیینی همزمان بود که در بخشکمّی، از راهبرد پیمایش و در بخش کیفی، از تحلیل مضمون استفاده شد. جامعه آماری در بخش کمّی، شامل مدیران مدارس بود که با روشنمونهگیری خوشهای چندمرحلهای،320 مدیرمدرسه از مقاطع مختلف انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته 24 سؤالی اقتباسشده از راهنمای ارزیابی عملکرد معلمان مدارس دولتی چسترفیلد ویرجینیا (2015) بود. دادههای بخش کمّی با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و آزمونهای آمار استنباطی t در گروههای مستقل و تحلیل واریانس F تحلیل شد. مشارکتکنندگان در بخش کیفی، 32 نفر از مدیران مدارس بودند. برای تحلیل دادههای بخش کیفی، از تحلیل مضمون استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد میزان رضایت مدیران از عملکرد دانشآموختگان کارشناسی پیوسته در مؤلفههای «دانش و مهارت»، «رفتار وکردار» و «آداب و اخلاق» معلمی در سطح «کاملاً رضایتبخش» و از دانشآموختگان ماده 28 در سطح «رضایتبخش» قراردارد. تفاوت مشاهدهشده بین رضایت از عملکرد این دو گروه از معلمان، از نظر آماری، معنادار بود و از عملکرد دانشآموختگان کارشناسی پیوسته در مقایسه با مهارتآموزان ماده 28 رضایت بیشتری وجود داشت. بعلاوه، مدیران زن در مقایسه با مدیران مرد، رضایت بیشتری از عملکرد هردوگروه از معلمان داشتند و تفاوت مشاهدهشده در دو مؤلفه «دانش و مهارت» و «رضایت کلی» از نطر آماری، معنادار بود؛ امّا این تفاوت، برحسب سن و سابقه مدیران، معنادار نبود. سرانجام، یافتههای کیفی نهتنها نتایج کمّی را تأیید کرد، بلکه بینشهایی لازم درباره دلایل ترجیحات و انتقادات به هریک از سیاستهای پذیرش معلم، ارائه کرد. براساس یافتههای تحقیق، پیشنهادهایی به سیاستگذاران و تصمیمگیران حوزه تربیت معلم، به منظور ارتقای شیوههای جذب و تربیت معلم ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
سیاست های جذب و تربیت معلم؛ کارشناسی پیوسته دانشگاه فرهنگیان؛ مهارتآموزان ماده 28 | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of Teacher Recruitment, Retention, and Training Policies from School Principals' Perspective | ||
نویسندگان [English] | ||
Yahya Maroofi1؛ Ebrahim Mohammadpour2؛ Shahriar Haidari3 | ||
1Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Kurdistan, Iran | ||
2Asisstant Professor of Measurement and Evaluation, Department of Educational sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
3PhD, Evaluation Responsable of Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The main objective of this research was to compare teacher recruitment, retention, and teacher education policies from the perspective of school principals, specifically focusing on the performance of graduates from continuous bachelor's degree programs at Farhangian University and graduates from other universities, known as "Maharat Amuzan" under Article 28. A mixed-methods approach with a simultaneous explanatory design strategy was employed, utilizing a survey method for the quantitative phase and thematic analysis for the qualitative phase. The quantitative phase involved a comprehensive sample of all school principals, totaling 320 participants, selected through multi-stage cluster sampling. Data was collected using a researcher-made 24-item questionnaire adapted from the Public Schools Teacher Performance Evaluation Guide (2015), in Chesterfield County, Virginia. The quantitative data was analyzed using descriptive statistics, independent t-tests, and one-way ANOVA tests. In the qualitative phase, 32 school principals participated. Thematic analysis was utilized to analyze the qualitative data. The research findings indicated that school principals' satisfaction with the "Knowledge and Skills," "Behavior and Conduct," and "Ethics and Morality" dimensions of teachers' performance from Bachelor's degree graduates were at a highly satisfactory level. While, their satisfaction with the performance of "Maharat Amuzan" under Article 28 was at a satisfactory level. The observed difference in satisfaction levels between these two groups was statistically significant and school principals were more satisfied with the performance of continuous bachelor's degree teachers compared to teachers of other universities known as "Maharat Amoz" Article 28". Additionally, female school principals reported greater satisfaction with the performance of both groups of teachers compared to their male counterparts, and this difference was statistically significant in the domains of knowledge, skills, and overall satisfaction. However, the observed differences based on age and managerial experience were not statistically significant. Moreover, the qualitative findings not only confirmed the quantitative results but also provided insights into the reasons behind the preferences and criticisms to each of the teacher acceptance policies. Based on the results of this study, some suggestions were made to policy and decision makers to improve the quality of teacher training and recruitment. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teacher recruitment and training policies, continuous bachelor's degree at Farhangian University, skill learners, Article 28 | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 318 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 463 |