تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,465 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,660,769 |
ارزیابی کیفیت صلاحیت های حرفه ای معلمان چندپایه مطالعه موردی (معلمان چندپایه استان کردستان) | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 8، شماره 3 - شماره پیاپی 29، آذر 1402، صفحه 65-78 اصل مقاله (724.85 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/tpd.2024.14755.1510 | ||
نویسندگان | ||
رشید احمدی فر* 1؛ شوبو عبدالملکی2 | ||
1دانشیار، گروه آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2مدرس، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 10 شهریور 1402، تاریخ بازنگری: 24 آذر 1402، تاریخ پذیرش: 16 دی 1402 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، ارزیابی کیفیت صلاحیتهای حرفهای معلمان چندپایه در استان کردستان است. رویکرد این پژوهش، ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی است. مصاحبهشوندگان در مرحله کیفی، بیست نفر از اساتید علوم تربیتی بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمّی، شامل معلمان چندپایه استان کردستان به تعداد 400 نفر بود که از بین آنان 100 نفر بهعنوان حجم نمونه و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار تحقیق، شامل مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته بود که روایی پرسشنامهها از لحاظ صوری و محتوایی مورد تأیید اساتید علوم تربیتی قرار گرفت. همچنین پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرانباخ 92/٠ به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون دوجملهای و آزمونt تک نمونهای استفاده شد. براساس نتایج پژوهش، تدوین پرسشنامه در قالب هفت شاخص و چهل گویه شامل: توجه به تفاوتهای فردی، دادن فرصت به دانشآموزان برای درگیری محتوا، استفاده از فناوری اطلاعات درتدریس، استفاده از آزمایشگاه و فعالیتهای عملی در تدریس، پرداختن به فعالیتهای عملی درونکلاسی، میزان توجه به فعالیتهای عملی برونکلاسی و استفاده از روشهای تدریس متنوع متناسب با مخاطب و محتوا بود. نتایج پژوهش نشان داد که کیفیت صلاحیتهای حرفهای معلمان چندپایه استان کردستان در تمام مؤلفهها بجز استفاده از فناوری اطلاعات در تدریس، از سطح مطلوبی برخوردار است، بالاترین کیفیت، مربوط به توجه به فعالیتهای عملی درونکلاسی با میانگین 58/3 و کمترین کیفیت مربوط به استفاده از فناوری اطلاعات در تدریس با مقدار 01/1 بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی؛ صلاحیت های حرفه ای؛ معلمان؛ چندپایه؛ استان کردستان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of the Quality of Professional Qualifications of Multi-Grade Teachers: A Case Study | ||
نویسندگان [English] | ||
Rashid ahmadifar1؛ shobo abdolmaleki2 | ||
1Associate professor, department of teaching social sciences, Farhangian University, Tehran, Ira | ||
2Instructor, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was to evaluate the quality of professional qualifications of multi-grade teachers in Kurdistan province.The approach of this research is a combination of sequential exploratory type. The interviewees in the qualitative phase consisted of 20 professors of educational sciences who were selected purposefully. The statistical population in the quantitative phase included 400 multi-grade teachers of Kurdistan province, from among whom, 100 were selected as the sample of the study. The research tools included semi-structured interviews and researcher-made questionnaires, the content and face validity of the questionnaire were approved by some educational sciences professors. Also, the reliability of the questionnaire was estimated using Cronbach's alpha method of (α = 0.92). The results of the research showed that the quality of the professional qualifications of multi-level teachers in Kurdistan province had a acceptable level in all components except the use of information technology in teaching, the highest quality was related to attention to practical activities in the classroom with an average of 3.58 and the lowest quality was related to the use of information technology in teaching with a value of 1.01. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Evaluation, professional qualifications, Teachers, Multi grade, Kurdistan province | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 88 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 102 |