تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,271,040 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,662,069 |
بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دبیران زیست شناسی نسبت به دانش زیست فناوری | ||
مطالعات بین رشته ای در آموزش | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 5، بهمن 1402، صفحه 75-90 اصل مقاله (474.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ise.2024.14858.1073 | ||
نویسندگان | ||
کاظم کریم زاده* 1؛ علیرضا کریم زاده2 | ||
1اداره کل آموزش و پرورش فارس، ایران | ||
2موسسه آموزش عالی زند شیراز، فارس، ایران | ||
تاریخ دریافت: 22 شهریور 1402، تاریخ بازنگری: 30 آبان 1402، تاریخ پذیرش: 21 بهمن 1402 | ||
چکیده | ||
چگونگی نحوه آموزش علم زیست فناوری تحت تأثیر میزان آگاهی، نگرشی و عملکرد دبیران زیست شناسی است. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی - تحلیلی است. جامعه پژوهش، 75 تن از دبیران زیست شناسی شهر شیراز در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. جهت گردآوری و توصیف دادهها از پرسشنامه استفاده گردید. در بخش اول، اطلاعات جمعیت شناسی و قسمت دوم، سوالات اختصاصی مربوط به آگاهی، نگرش و عملکرد دبیران طراحی شد. در انتها، دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و آزمونهای t-test و جهت بررسی ارتباط متغیرهای آگاهی، نگرش و عملکرد با مشخصات دموگرافیک دبیران و ضریب همبستگی پیرسون در قالب نرم افزار SPSS23 و در سطح معنی داری 05/0 =p تحلیل گردید. نتایج نشان داد، 97 درصد دبیران از اثر گذاری زیست فناوری در پیشبرد سایر علوم، خود را آگاه میدانند. اما این ارتباط معنی دار نبود. نگرش 7/66 درصد به سوالات این حیطه موافق بود. در حیطه عملکرد نتایج نشان داد، حدود 75 درصد از دبیران زیست شناسی همواره سعی دارند که اطلاعات خود در زمینه زیست فناوری را به روز نگه دارند. در نهایت ارتباط معنی داری بین میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دبیران زیست شناسی با جنسیت، میزان تحصیلات و سابقه تدریس دبیران یافت نشد. برای ترویج زیست فناوری و ارتقای خودباوری ملی پیشنهاد می-شود، زمینه بازدید از مراکز علمی کشور برای دبیران و دانش آموزان فراهم شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آگاهی؛ دبیران زیست شناسی؛ زیست فناوری؛ عملکرد؛ نگرش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Assessment of the Awareness, Attitude, and Performance of Biology Teachers towards Biotechnology Knowledge | ||
نویسندگان [English] | ||
Kazem Karimzadeh1؛ Alireza Karimzadeh2 | ||
1General Directorate of Education and Training, Fars, Iran | ||
2Zand Higher Education Institute, Shiraz, Fars, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The method of teaching biotechnology is influenced by the level of awareness, attitude, and performance of biology teachers. The present research is a descriptive-analytical study. The research population consisted of 75 biology teachers in Shiraz during the academic year 1400-1401. Questionnaires were used for data collection and description. The first part contained demographic information, and the second part included specific questions related to awareness, attitude, and performance of the teachers. In the end, the data were analyzed using descriptive statistical methods, t-tests, and Pearson correlation coefficients in SPSS23 software, with a significance level of p<0.05, to examine the relationships between awareness, attitude, and performance with the demographic characteristics of the teachers. The results showed that 97% of the teachers were aware of the impact of biotechnology on advancing other sciences. About 66.7% of the teachers had a positive attitude toward the questions in this field. Finally, no significant relationship was found between the level of awareness, attitude, and performance of biology teachers with gender, education level, and teaching experience. It is recommended to provide opportunities for teachers and students to visit scientific centers in the country to promote biotechnology and enhance national self-esteem. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Awareness, Biology Teachers, Biotechnology, Performance, Attitude | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 38 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3 |