تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,660 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,719 |
معلم اثر بخش در اندیشه های تربیتی فارابی و روسو ودلالت های تربیتی متاثر از آن | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 4، آذر 1395، صفحه 69-98 اصل مقاله (530.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمود امیدی* 1؛ مهدی سبحانی نژاد2؛ حسن نجفی3 | ||
1دانشگاه شاهد | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد و مدیر گروه. | ||
3دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
تاریخ دریافت: 20 اسفند 1394، تاریخ بازنگری: 05 تیر 1395، تاریخ پذیرش: 03 شهریور 1395 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی های معلم اثر بخش در اندیشه های تربیتی فارابی فیلسوف مسلمان و موسس فلسفه ی اسلامی و روسو معلم و اندیشمند بزرگ تعلیم و تربیت غرب است. روش پژوهش توصیفی- تحلیل اسنادی، و ابزار گرد آوری اطلاعات فرم های فیش برداری بوده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که در نظام تربیتی فارابی معلم دارای دو ویژگی فطری و اکتسابی است. ویژگی فطری معلم همچون، خوش بیانی، خوش حافظه و با هوش و زیرک بودن اوست و از ویژگی اکتسابی معلم می توان به حکیم و دانا، حافظه قوی و حافظ دین و شریعت بودن او اشاره کرد. از جمله روش های تدریس پیشنهادی فارابی برای اثر بخشی بهتر تدریس می توان به روش تدریس اقناعی، برهانی، صعودی، نزولی اشاره کرد. در نظام تربیتی روسو، معلم دارای ویژگی های همچون جوان بودن، بومی بودن، هماهنگ با طبیعت، توجه به تفاوتهای فردی می باشد. از روش های تدریس پیشنهادی روسو هم می توان به روش های تدریس: اکتشافی، فعال، آزمایش و گردش علمی اشاره کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
"معلم"؛ "اثربخش"؛ "اندیشه های تربیتی"؛ "فارابی"؛ "روسو" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the concept of ‘effective teacher’ from al-Farabi and Rousseau point of view and its educational implications | ||
چکیده [English] | ||
Evaluation of effective teacher training in 's thought and educational implications affected by it. This study examines the characteristics of effective teachers in the educational doctrine of Farabi –the Muslim philosopher and founder of Islamic philosophy- and Rousseau –the great teacher and originator of Western Education. The research methodology is document analysis and the research instrument is note taking form. The reseach concludes that in Farabian educational system the teacher is of two features of innate and acquisitive characteristics. The innate characteristics include rethoric, cleverance and intelligence. Some of teacher acquisitive features include wisdom, strong memorization, and their commitment to religion. Al-Farabi argues that persuasive, discursive, ascending and descending teaching methods are among the most effective teaching methods. In Rousseau educational system the teacher meets the characteristics of youngness, nativeness, coordination with nature and considering individual differences of students. Rousseau proposes exploratory, active, experimentation and scientific tour as the best teaching methods. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teacher Effectiveness, educational philosophers, AL-Farabi, Rousseau | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,214 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 845 |