تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,275,924 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,668,521 |
مقایسه روش های سنتی و نوین تدریس در آموزش زیست شناسی بر دانش آموزان پایه یازدهم شهر شیراز | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
دوره 9، شماره 33، اسفند 1402، صفحه 28-34 اصل مقاله (397.2 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حانیه حاتمی آبادشاپوری* 1؛ روشنک بهرامی نظرآبادی2؛ زهرا سادات میرطالبی2؛ سارا رستگار سعدی1 | ||
1دبیر آموزش و پرورش، فارس، ایران | ||
2گروه آموزشی زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 06 بهمن 1402، تاریخ پذیرش: 30 بهمن 1402 | ||
چکیده | ||
هدف مقاله حاضر، مقایسه روشهای سنتی و نوین تدریس در آموزش زیستشناسی دانشآموزان پایه یازدهم شهر شیراز بود. این مطالعه با روش پژوهش شبه آزمایشی روی دانش آموزان دختر پایه یازدهم در ناحیه سه و چهار شیراز انجام گرفت. از هر ناحیه یک دبیرستان دخترانه به صورت تصادفی انتخاب و از هر مدرسه یک کلاس به عنوان گروه آزمایشی و یک کلاس به عنوان گروه کنترل (دو گروه آزمایشی و دو گروه کنترل) درنظر گرفته شدند و مباحث یکسانی از درس زیست به آنها تدریس گردید و در پایان با آزمونهای محقق ساخته مورد پس آزمون قرار گرفتند. استاندارد بودن آزمونها توسط دبیران مدارس تایید شد. پس از تجزیه و تحلیل دادهها، نتایج حاکی از آن بود که: 1) گروههای آزمایشی (دانشآموز محور) در هر دو ناحیه نمرات بالاتری را نسبت به گروههای کنترل (معلم محور) در آزمونها کسب کردند 2) ابزارها و امکانات مورد استفاده در روش نوین بیشتر از سنتی بود 3) مدت زمان تدریس در گروههای آزمایشی بیشتر از گروههای کنترل بود 4) میزان سخنرانی معلم و سکوت فراگیران در روش سنتی و میزان پرسش و پاسخ، کار گروهی، جهتدهی به بحث، بررسی فیلم و مشارکت فراگیران در روش نوین بالاتر بوده و تفاوت معنیداری وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
معلم محور؛ دانش آموز محور؛ زیست شناسی؛ پایه یازدهم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of Traditional and Modern Teaching Methods in Teaching Biology to 11th Grade Students in Shiraz | ||
نویسندگان [English] | ||
Haniyeh Hatamiabadshapouri1؛ Roshanak Bahrami Nazarabadi2؛ zahra sadat Mirtalebi2؛ sara Rastegar Saadi1 | ||
1Teacher. Iran | ||
2Department of Biology, Farhangian University, PO Box 14665-889, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this article was to compare traditional and modern teaching methods in teaching biology to 11th grade students in Shiraz.This study was conducted with a quasi-experimental research method on 11th grade female students in districts three and four of Shiraz.One high school for girls was randomly selected from each district and one class from each school was considered as an experimental group and one class as a control group(two experimental groups and two control groups) and they were taught the same topics from the life course.At the end,they were subjected to post-test with tests made by the researcher.The standard of the tests was confirmed by the school teachers.After analyzing the data,the results indicated that:1)the experimental groups(student-centered) in both areas obtained higher scores than the control groups (teacher-centered) in the tests2) the tools and facilities used in the method Modern was more than traditional3).The duration of teaching in the experimental groups was more than the control groups4).The amount of teacher's speech and silence of the learners in the traditional method and the amount of questions and answers,group work,direction of the discussion,film review and participation of the learners in the new method is higher and there is a significant difference. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teacher-centered, Student-centered, Biology, 11th Grade | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6 |