تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,268,224 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,760 |
اثربخشی محتوای تکمیلی مجلات رشد بر بهبود یادگیری فارسی دانشآموزان در پساکرونا | ||
پژوهش در آموزش ابتدایی | ||
دوره 5، شماره 10، اسفند 1402، صفحه 55-68 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/reek.2024.15425.1267 | ||
نویسندگان | ||
حسن ضابط* 1؛ فاطمه قاسمی درح2 | ||
1تحقیقات آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، بیرجند، ایران | ||
تاریخ دریافت: 24 آذر 1402، تاریخ بازنگری: 21 بهمن 1402، تاریخ پذیرش: 02 اسفند 1402 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: آموزش مجازی در دوران همهگیری کرونا در کنار فرصتهای زیاد مرتبط با رشد و توسعه نظام تعلیموتربیت با مشکلاتی در زمینه یادگیری دروس پایه مخصوصاً در بین دانشآموزان دوره ابتدایی نیز همراه بوده است. پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی محتوای مجلات رشد بر یادگیری فارسی دانشآموزان پسر پایه چهارم انجام شد. روشها: روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 02-01 بود. نمونه آماری پژوهش 40 نفر از دانشآموزان پسر پایه چهارم بودند که با شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پیشآزمون - پسآزمون محقق ساخته فارسی استفاده گردید. با استفاده از جدول دوبعدی هدف - محتوا روایی محتوایی آزمون مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، متخصصان و 3 تن از همکاران پایه چهارم روایی صوری آزمون را تأیید کردند. ضریب پایایی سؤالات آزمون نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که میزان 78/0 به دست آمد. یافتهها: جهت تجزیهوتحلیل دادهها، علاوه بر آمار توصیفی، از آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات متغیر یادگیری درس فارسی در گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. با درنظرگرفتن مجذور اتا میتوان گفت کاربرد مجلات رشد دانشآموز، 9/21 درصد واریانس نمرات پسآزمون یادگیری درس فارسی را تبیین میکند. نتیجهگیری: توجه به نقش مکمل مجلات رشد در تعمیق یادگیری و آموختههای دانشآموزان و همچنین، جبران ضعف دانشآموزان و نقایص ناشی از آموزش مجازی مزید امتنان است. | ||
کلیدواژهها | ||
مجلات رشد؛ فارسی؛ یادگیری؛ پساکرونا؛ مدارس ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of supplemental content of ROSHD magazines on improving students' Persian learning in the post-corona | ||
نویسندگان [English] | ||
Hassan Zabet1؛ fatemeh ghasemi doroh2 | ||
1Educational Research, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Payam Noor University, Tehran, Iran | ||
2Bachelor of Elementary Education, Farhangian University, Birjand, Iran | ||
چکیده [English] | ||
.Background and Objectives: Virtual education during the Corona pandemic has presented numerous opportunities for growth in the education system, but it has also led to setbacks in learning basic subjects, particularly among elementary school students. The study aimed to investigate the impact of ROSHD magazines on Persian learning skills among fourth-grade male students Methods: The research method used was a semi-experimental pre-test-post-test with a control group. The study population comprised all male students in the fourth grade of primary schools in Birjand city in 2023, with a sample size of 40 male students selected by available sampling method. The researcher used pre-test-post-test to collect data, and the content validity of the test was examined using the two-dimensional table of objective-content. Experts and three colleagues of the fourth grade confirmed the face validity of the test, with a reliability coefficient of 0.78. Findings: The analysis of covariance statistical test was used to analyze the data, with the results indicating a significant difference between the average scores of the Farsi learning variable in the experimental and control groups. The use of student ROSHD magazines explained 21.9% of the variance of the post-test scores of Persian learning (F (37,1) =10/35, p<0/005 partial ŋ2=21/9%). Conclusion: It is essential to consider the complementary role of ROSHD magazines in enhancing students' learning and compensating for any weaknesses or deficiencies caused by virtual education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
ROSHD Magazines, Farsi, learning, post-corona, primary schools | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 48 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 44 |