تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,279,685 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,672,292 |
تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی پایه دوازدهم از منظر فعال یا غیر فعال بودن براساس روش ویلیام رومی | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
دوره 9، شماره 33، اسفند 1402، صفحه 35-48 اصل مقاله (564.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نورمحمد براهوئی مقدم* 1؛ احمد براهوئی مقدم2 | ||
1گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 - 14665 تهران، ایران | ||
2آموزش و پرورش منطقه نصرت آباد - سیستان و بلوچستان | ||
تاریخ دریافت: 06 بهمن 1402، تاریخ پذیرش: 30 بهمن 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تحلیلی بر محتوای کتاب زیست شناسی پایه دوازدهم از منظر فعال یا غیر فعال بودن بر مبنای الگوی ویلیام رومی است. روش تحقیق توصیفی و روش مطالعه از نوع تحلیل محتوای کمی بوده و جامعه آماری پژوهش،کتاب زیست شناسی پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه رشته علوم تجربی چاپ سال ۱۴۰۱ است. برای بررسی داده ها و اطلاعات از روشهای مناسب آمار توصیفی ( فراوانی، درصد فراوانی و میانگین) و محاسبه ضریب درگیری بر اساس فرمول ویلیام رومی استفاده شد. بر اساس یافتههای پژوهش، ضریب درگیری یادگیرنده در بخشهای متن، تصاویر و پرسشها به ترتیب ۰۹۳/۰ ،۴۳/۰ و ۴۳/۱ به دست آمد. این نتایج نشان میدهد که بر اساس الگوی ویلیام رومی محتوای این کتاب در بخش متن غیرفعال بوده اما در بخشهای تصاویر و پرسشها، محتوای کتاب فعال می-باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ زیست شناسی پایه دوازدهم؛ فعال- غیرفعال؛ ویلیام رومی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content Analysis of Twelfth Grade Biology Book, Senior High school, based on the William Romei’s Method | ||
نویسندگان [English] | ||
Nour Mohammad Barahouee Moghadam1؛ Ahmad Barahouee Moghadam2 | ||
1Department of Biology Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889Tehran, Iran | ||
2Teacher, Sistan and Baluchistan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the current research is to analyze the content of the 12th grade biology book from the perspective of being active or inactive based on William Rumi's model. In this research, the biology book of the twelfth grade of the second year of high school in the field of experimental sciences has been examined. The research method is descriptive and the study method is quantitative content analysis and the statistical population of the research is the twelfth grade biology textbook of the second year of high school in the field of experimental sciences, published in 1401. Appropriate methods of descriptive statistics (frequency, frequency percentage and mean) and calculation of conflict coefficient based on William Rumi formula were used to evaluate the data and information. Based on the research findings, the learner engagement coefficient in the sections of text, images and questions were 0.093, 0.43 and 1.43, respectively. These results show that according to the model of William Rumi, the content of this book is inactive in the text section, but in the pictures and questions sections, the content of the book is active. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Biology of the twelfth grade, Active - Inactive, Content Analysis, William Romei | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6 |