تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,763 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,916 |
تحول از کجا؟ «رشد حرفهای معلمِ معطوف به استاندارد» نقطه عزیمت | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 4، آذر 1395، صفحه 113-130 اصل مقاله (361.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عادله مطلق* 1؛ محمد حسنی2 | ||
1دانشگاه الزهرا | ||
2استادیار و عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش | ||
تاریخ دریافت: 10 فروردین 1395، تاریخ بازنگری: 09 اردیبهشت 1395، تاریخ پذیرش: 16 مهر 1395 | ||
چکیده | ||
سرانجام همه اصلاحات آموزشی رشد دانشآموز است و مهمترین عامل در رشد دانشآموز کفایت و کارایی معلم است. اگر قرار باشد معلمان با موفقیت دانشآموزان را برای آینده آماده کنند، ابتدا لازم است خود برای آینده آماده شوند. وجود سند تحول بنیادین آموزشوپرورش گویای این است که نیاز به تغییر در آموزشوپرورش احساس شده است و طرح نظام رتبهبندی معلمان نیز نیاز به تغییر در کارایی معلم را خاطرنشان میکند. کسب تخصص و رشد حرفهای معلم تضمینکننده کفایت و کارایی معلم شمرده میشود. ازاینرو در این نوشتار به رشد حرفهای معلم معطوف به استاندارد پرداخته شد و اسناد موجود مربوط به نظامهای آموزشی که خود مبتنی بر نظریه و پژوهشهای علمی است مطالعه و بررسی و مؤلفههای استاندارد به روش اقتباس از آنها استخراج گشت؛ سپس در سهگام آمایش، آموزش و سنجش با نگاهی به بستر موجود برای تغییر و سطوح آموزش استانداردها به چگونگی ارزشیابی از آنها پرداختهشده و راهها و راهکارهای مناسب سنجش رشد حرفهای معلمِ معطوف به استاندارد ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
استانداردهای رشد حرفهای معلم؛ رشد حرفهای معطوف به استاندارد؛ ارزشیابی معطوف به استاندارد؛ روش اقتباس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
"standards-based Teacher professional development " as the point of departure to change | ||
چکیده [English] | ||
All educational reforms target the development of students and the most important factor in student growth is the adequacy and effectiveness of the teacher. If we want teachers to prepare students successfully for the future, they need to be prepared for the future themselves. The document on the fundamental transformation of education indicates that the need for change in education was felt and the need to change the system of ranking teachers indicate changing in teacher performance effectiveness. Teacher proficiency and professional development is a guarantee to teacher effectiveness. This article focuses on standard-based teacher professional development and investigates several educational systems documents that are based on theories and scientific researches. Then, standard components are adopted. In the next phase, these standards are evaluated in the steps of preparation, training and assessment considering the context for change and standard training levels and lastly, the most appropriate ways of standard-based teacher professional development assessment are developed | ||
کلیدواژهها [English] | ||
teacher professional development standards, standard-based professional development, adoption method | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 719 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 586 |