تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,277,332 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,669,898 |
بررسی اثربخشی آموزشهای مدارس قرآنی بر مهارت روخوانی فارسی دانش آموزان مقطع ابتدایی مدارس شهر بردسکن | ||
دو فصلنامه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن وعترت | ||
دوره 2، شماره 3، فروردین 1398، صفحه 31-48 اصل مقاله (2 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/qej.2019.3422 | ||
نویسندگان | ||
یوسف ایرانی1؛ حسین ضرغامی2؛ حسن ضرغامی3 | ||
1دکتری تخصصی جامعه شناسی، استادیار دانشگاه فرهنگیان قم پردیس حضرت معصومه (س) | ||
2دکتری علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
3کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی و کارمند آموزش و پرورش شهرستان بردسکن | ||
تاریخ دریافت: 07 اسفند 1402، تاریخ پذیرش: 07 اسفند 1402 | ||
چکیده | ||
در برنامههای نظامآموزشی، آموزش قرآن همواره مورد توجه بوده است. مدارس قرآنی به همین منظور و با هدف ارتقای امور دینی، فرهنگی و تربیتی دانشآموزان ایجاد شده است. در این مقاله، کوشش شده است با رویکرد تحقیقی طرحهای آزمایشی کلاسیک، تاثیر آموزشهای مدارس قرآنی بر مهارت روخوانی فارسی دانشآموزان دوره ابتدایی بررسی، تحلیل و ارزیابی شود. بدین منظور، شهر بردسکن به عنوان منطقه مورد مطالعه انتخاب شد و دو گروه از دانشآموزان مقطع ابتدایی این شهر به عنوان گروه آزمایش و گروه کنترل، انتخاب شدند. قبل از برگزاری کلاسهای آموزشی و بعد از آن، آزمونی در زمینه مهارتهای قرآنی در بخشهای مختلف از هر گروه به عمل آمد؛ با این تفاوت که دانشآموزان گروه کنترل، در این کلاسها حضور نداشتند. یافتهها حاکی از آن است که دورههای آموزشی یادشده، بر مهارت روخوانی درس فارسی دانشآموزان ابتدایی تاثیرگذار است. روشهای آماری شامل میانگین و انحراف استاندارد، نمودارهای شبکهای، آزمونهای ناپارامتری و به ویژه تحلیل کوواریانس در این نتیجهگیری مورد استفاده قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
مدارس قرآنی؛ پیش آزمون؛ گروه آزمایش؛ گروه کنترل؛ نمودار شبکهای؛ تحلیل کوواریانس | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6 |