تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,273,273 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,354 |
توسعه دانش محتوایی تربیتی فناورانه (TPACK)دانشجو معلمان در آموزش زیستشناسی | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
دوره 9، شماره 33، اسفند 1402، صفحه 59-69 اصل مقاله (369.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ژیلا حیدری نقدعلی* ؛ حسین افلاکی فرد | ||
گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 30 آبان 1402، تاریخ پذیرش: 19 دی 1402 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش ارائه راهکارهای توسعه دانش محتوایی تربیتی فناورانه (TPACK) دانشجو معلمان در آموزش زیستشناسی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی = تحلیلی بود و با استفاده از اسناد و منابع کتابخانه ای به تبیین مفاهیم و راهکارهای توسعه TPACKدانشجو معلمان درآموزش زیستشناسی پرداخته شد. ابزار گردآوری اطلاعات فیش برداری از اسـناد و مـدارک و متون و منابع تخصصی کتابخانه ای و اینترنتی موجود در زمینه بود. برای جستجو و گردآوری اطلاعات از پایگاههـای اطلاعـاتی بـه منظـور جامعیـت بخشیدن به پژوهش ، هیچگونه محدودیت زمانی اعمال نشد. تجزیه و تحلیـل دادههـا بـه شـیوهی توصـیفی و بـا تأمـل بـر رویکردها و گونههای مختلف مطالعات صـورت گرفتـه و دسـتهبنـدی آنهـا انجـام گرفتـه است. نتایج حاکی از آن است که ارتقاء TPACK در معلمان زیستشناسی فرآیندی پیوسته است که نیازمند ترکیبی از توسعه حرفهای، همکاری و شبکه سازی، دسترسی به منابع، ابزارهای قابل دسترس، پذیرش نوآوری و پشتیبانی مداوم است. با بهبود این حوزهها، معلمان میتوانند در آمادهسازی دانشآموزان برای مواجهه با چالشها و فرصتهای منطبق با پیشرفت سریع تکنولوژی اثربخش عمل کنند. سرمایهگذاری در توسعه TPACKدر معلمان زیستشناسی برای تربیت نسلی از افراد علمی آگاه که توانایی دنبال کردن و مشارکت در جهانی تحت تأثیر فناوری را دارند، ضروری است. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش محتوایی تربیتی فناورانه؛ زیستشناسی؛ دانشجو معلم؛ فناوری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Development of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) among biology teacher students | ||
نویسندگان [English] | ||
Zhila Heidari؛ Hossein Aflakifard | ||
Department of Educational Sciences, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the research was to provide solutions for the development of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) among biology teacher students. The research method used was descriptive-analytical, and it focused on explaining the concepts and strategies for developing TPACK among biology teacher students. The data collection tool in this research involved extracting information from documents, library sources, texts, and specialized internet resources in the field. There were no time constraints imposed on searching and gathering information from databases in order to ensure comprehensiveness in the research. Data analysis was conducted using a descriptive approach, with a reflection on different approaches and types of studies, and their categorization was carried out. The results of this research indicate that enhancing TPACK in biology teachers is an ongoing process that requires a combination of professional development, collaboration and networking, access to resources, accessible tools, acceptance of innovation, and continuous support. Improving these areas enables teachers to effectively prepare students for the challenges and opportunities aligned with the rapid advancement of technology. Investing in the development of TPACK among biology teachers is essential for cultivating a generation of scientifically literate individuals who have the ability to navigate and participate in a technology-influenced world. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Technological Pedagogical Content Knowledge, (TPACK), biology, teacher students. technology | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7 |